Proton bukan untuk dijual, rakan strategik asing diperlukan bagi bersaing di peringkat global – Menteri

Proton bukan untuk dijual, rakan strategik asing diperlukan bagi bersaing di peringkat global – Menteri

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Kedua Datuk Seri Ong Ka Chuan, menyangkal dakwaan pihak tertentu bahawa Proton Holdings Bhd akan menjual 51% sahamnya kepada syarikat asing dan menyebabkan kekayaan negara tergadai.

“Kerajaan bukannya gadai hak negara tetapi mencari peluang untuk membantu Proton membangun secara lebih cekap dan setanding jenama besar dalam industri automobil dunia,” ujarnya seperti mana yang dilaporkan oleh Bernama.

Dalam masa yang sama, beliau turut berkata, buat masa ini, tiada sebarang keputusan muktamad dan kini Proton sedang dalam proses mengenal pasti rakan kongsi strategik asing sesuai dan kenyataan mengenainya akan dibuat serentak dengan pengumuman gabungan kilang pengeluaran di Tanjung Malim, Perak dengan Shah Alam, Selangor.

“Kerajaan juga tidak akan membuat pengumuman bagi pihak Proton dan saya minta agar semua pihak bersabar,” katanya sambil menambah kerajaan hanya memberi galakan kepada Proton untuk mencari rakan kongsi strategik asing bagi meningkatkan keupayaan pengeluar kereta nasional itu bersaing di pasaran antarabangsa.

Proton bukan untuk dijual, rakan strategik asing diperlukan bagi bersaing di peringkat global – Menteri

“Proton bebas memilih rakan kongsi strategik yang mempunyai berkemampuan besar sama ada dari Amerika Syarikat, Jepun, China ataupun negara Eropah. Kita harap selepas ini Proton dapat membangunkan hab automobil yang membolehkan Malaysia menjual kenderaan nasional bermutu tinggi sehingga menembusi pasaran antarabangsa terutama di negara-negara ASEAN,” sambungnya lagi.

Ong turut berkata, kerjasama itu juga diharap mampu mempertingkatkan tahap piawaian antarabangsa pengeluaran kereta nasional negara, sekaligus menyuntik keupayaan Proton untuk bertahan dalam industri ini.

“Ini akan membantu meningkatkan jualan ke peringkat antarabangsa kerana pasaran ketika ini tidak besar (iaitu) hanya 600,000 kenderaan setahun berbanding Amerika Syarikat sebanyak 17 juta kenderaan dan China (25 juta kenderaan) setahun,” katanya.

Menurut Ong, bagi mencapai kemajuan secara berterusan, Proton tidak boleh bergantung kepada pasaran tempatan yang tidak cukup bagi menampung kos penyelidikan pengeluaran kereta berkualiti selain bersaing dengan jenama lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required