SPYSHOT: BMW Z5 dijumpai jalani ujian musim sejuk dengan kembarnya Toyota Supra generasi baharu

SPYSHOT: BMW Z5 dijumpai jalani ujian musim sejuk dengan kembarnya Toyota Supra generasi baharu

Sudah agak lama BMW Z5 tidak kelihatan melakukan ujian sejak pertama kali jurugambar pengintip kami menemuinya setahun lalu. Lenyap cerita Z5, kereta sport dari Toyota yang dibina dengan platform yang sama iaitu Toyota Supra generasi baharu selepas itu pula sering dikesan membuat ujian, di jalan raya dan juga di litar Nurburgring.

Namun, perkembangan terbaharu menunjukkan roadster generasi terkini dari BMW tersebut dilihat sedang menjalani ujian musim sejuk di Sweden, bersama Supra.

Z5 masih lagi mengenakan penyamaran berat yang menyembunyikan muka sebenarnya. Apa yang menarik lagi, kali ini Z5 dipandu dengan keadaan bumbung terbuka, memberikan gambaran sebenar rupa roadster dengan bumbung boleh buka ini. Ia juga mendedahkan sepasang bar yang akan melindungi kepala pemandu jika kereta ini terbalik, diletakkan dibelakang tempat duduk, sama seperti roadster Z4 sebelum ini.

Model baharu ini juga dilihat menerima lampu belakang yang diinspirasikan dari Z4. Walaupun Z5 dan Supra diberikan unit janakuasa yang sama, Z5 kelihatan diberikan dua tip ekzos berbentuk trapezoid, berbanding bulat pada Supra.Bagi Supra pula, lampu belakangnya dilihat turut direka dengan elemen sebaris lampu bulat, seperti rekaan pada Supra generasi sebelum ini (JZA80), dan bahagian belakangnya turut direka lebih tinggi berbanding BMW.

SPYSHOT: BMW Z5 dijumpai jalani ujian musim sejuk dengan kembarnya Toyota Supra generasi baharu

BMW Z5 dan Toyota Supra dibina oleh kedua-dua pengeluar berkenaan di atas platform kereta sport terbaharu yang sama sejak 2012, walau bagaimanapun pembinaan akhir Z5 dan Supra dilakukan secara berasingan. Namun, tidak seperti apa yang terjadi pada kembar Toyota 86 dan Subaru BRZ, rekaan Supra ini jelas berbeza dari BMW Z5 yang tampil dengan bentuk badan roadster.

Supra dan Z5 dijangka akan dikuasakan dengan enjin empat silinder sebaris dan enam silinder sebaris bersama pengecas turbo dari BMW dan varian paling berkuasa kedua-duanya bakal diberikan unit janakuasa hibrid dilengkapi kapasitor serta sistem pacuan empat roda.

Tiada gambar dalaman pada set imej kali ini. Tetapi berdasarkan gambar spyshot sebelum ini, kedua-duanya dilihat direka dengan aspek rekaan dalaman hampir sama. Walau bagaimanapun, rekaan dalaman tersebut mungkin masih lagi dalam peringkat permulaan dan tidak mustahil pada model sebenar produksi nanti, Toyota bakal menggunakan rekaannya yang tersendiri.

Baru-baru ini, Toyota telah mengumumkan model prototaip Supra yang hampir ke bentuk produksi akan didedahkan pada Tokyo Motor Show Oktober ini, manakala model produksi sebenar dijangka akan muncul setahun selepas itu. Tiada lagi pengumuman rasmi dari BMW, tetapi berdasarkan kenyataan mereka sebelum ini yang menjelaskan Z5 dan Supra dibina dalam ruang masa yang sama, serta dijumpai diuji bersama seperti kali ini, kedua-duanya berkemungkinan besar bakal diperkenalkan pada waktu yang hampir sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required