Kementerian ada kuasa haramkan Dego Ride – Liow

Kementerian ada kuasa haramkan Dego Ride – Liow

Kementerian Pengangkutan mempunyai kuasa untuk mengharamkan perkhidmatan teksi motosikal Dego Ride, ujar menterinya Datuk Seri LIow Tiong Lai, laporan The Star.

“Melainkan Kabinet mengarahkan kami untuk mengendalikan kajian dan mengemukakan kertas kerja mengenainya, kementerian mempunyai kuasa untuk menentukan keputusan,” ujar Liow bagi memberikan maklumbalas berhubung kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri yang menyatakan keputusan untuk mengharamkan Dego Ride belum dimuktamadkan lagi.

Baru-baru ini, Nancy berkata, “Kerajaan tidak berhasrat untuk terus sampai kepada kesimpulan mengharamkan perkhidmatan berkenaan, kerena ia melibatkan banyak pihak. Untuk itu, sebelum tiba kepada keputusan akhir, kajian mendalam terhadap pasaran perkhidmatan ini perlu dijalankan dahulu.”

Malah katanya lagi, buat masa ini tiada undang-undang berkaitan dengan perkhidmatan e-hailing ini.

Liow pula berkata beliau telah menyatakan sebab-sebab yang diperlukan untuk keputusan tersebut sewaktu menghadiri mesyuarat Kabinet baru-baru ini.

“Jika ada kementerian lain yang mempunyai sebarang cadangan, mereka perlu menyatakannya ketika mesyuarat Kabinet. Jika tiada sebarang usul, saya menganggap tiada sebarang pandangan mengenainya. Kabinet adalah platform terbaik untuk membincangkan pelbagai isu.

“Tetapi kami telah pun membuat pendirian yang jelas mengenai perkara ini, ketika dalam mesyuarat dalaman atau Kabinet,” katanya, sambil menambah pihak kementerian tidak akan mengakui perkhidmatan terbabit.

Kata Liow lagi, pihaknya sangat mengambil berat mengenai kemalangan trafik.

“Ketika ini, 62.7% kematian akibat kemalangan jalan raya adalah disumbangkan oleh pengguna motosikal dan ia sangat serius. Jika Dego Ride dibenarkan beroperasi, ia akan meningkatkan kadar kematian,” ujarnya sambil menambah di bawah Akta Jalan Raya, motosikal tidak boleh digunakan bagi tujuan komersil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required