Lamborghini Aventador S masuk pasaran Malaysia – enjin 6.5L V12, 740 hp kuasa, harga bermula RM1.8 juta

Lamborghini Aventador S masuk pasaran Malaysia – enjin 6.5L V12, 740 hp kuasa, harga bermula RM1.8 juta

Selepas diperkenalkan diperingkat global serta pengenalan versi-versi dipertingkat selepas itu dan terakhir pada Disember tahun lalu, Lamborghini Aventador S akhirnya tiba secara rasmi untuk pasaran Malaysia, hari ini. Secara visualnya, ia mewarisi beberapa ciri penggayaan dari versi SV, termasuk rupa bahagian dengan dan belakang yang baru. Harganya untuk pasaran Malaysia? Bermula RM1.8 juta, tidak termasuk cukai dan pilihan pakej aksesori.

Penggunaan bampar baru dengan rekaan yang lebih agresif dan bahagian splitter yang lebih panjang – berfungsi untuk memperbaiki kecekapan penyejukan serta aerodinamik kereta ini. Dua corong udara pada bahagian sisi bampar depannya juga menyumbang kepada pengurangan gangguan aerodinamik dari tayar depan serta mengoptimumkan udara pada radiator.

Bahagian sisi pula, walaupun nampak sama dengan model sebelumnya, sebenarnya ada sedikit perubahan. Ciri sayap penyejukan naikan automatik yang ada dulu kini digantikan dengan rekaan kekal. Sementara itu, di bahagian belakang, model terbaru ini hadir dengan rekaan diffuser yang lebih menonjol dalam warna hitam (ditawarkan dengan gentian karbon), menyumbang menjana downforce, dalam masa sama mengurangkan rintangan pada kenderaan serta membaik pulih tekanan. Empat ekzos yang ada dulu kini telah dikurangkan kepada tiga ekzos sahaja.

Lamborghini Aventador S masuk pasaran Malaysia – enjin 6.5L V12, 740 hp kuasa, harga bermula RM1.8 juta

Bahagian enjin dan prestasi juga menerima peningkatan. Enjin V12 6.5 liter kini hadir sama dengan ciri VVT (Variable Valve Timing) dan VIS (Variable Intake System). Had rev juga dinaikkan ke 8,500 rpm, daripada 8,350 rpm sebelumnya. Ia kini menghasilkan kuasa sebanyak 740 hp pada 8,400 rpm dan 690 Nm tork pada 5,500 rpm – 40 hp lebih kuasa berbanding model terdahulu.

Sistem ekzos juga baru, kini 20% lebih ringan, dan digandingkan dengan kotak gear tujuh-kelajuan Independent Shifting Rod (ISR). Ia turut dilengkapi sistem pacuan Haldex Generation IV 4WD. Dari segi prestasi, pecutan 0-100 km/j kini adalah dalam masa 2.9 saat dan mampu mencapai kelajuan maksimum 350 km/j, sama seperti pada Aventador.

Aventador S merupakan siri pertama kenderaan Lamborghini yang dikeluarkan dengan kelengkapan four-wheel steering (pertama kali dilihat pada Centenario), yang akan membolehkan aspek pengendaliannya lebih baik daripada model terdahulu. Lamborghini menyifatkan versi baru ini lebih lincah dalam kelajuan rendah dan sederhana, tetapi lebih stabil dalam kelajuan tinggi.

Ia turut dilengkapi dengan sistem suspensi khusus yang dibangunkan Lamborghini (pushrod and magneto-rheological suspension), pakej ESC yang diperkemas, spring dan penyerap hentak baru di bahagian belakang, serta penggunaan tayar Pirelli P Zero. Brek seramik karbon pada kereta ini membolehkan kereta berhenti dari kelajuan 100 km/j dalam jarak hanya 31 meter.

Sistem komputer khusus yang digunakan – Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva – akan mengumpulkan data dari semua sensor pada kereta ini sebelum mempersiapkan maklum balasnya berdasarkan situasi semasa. Pemandu juga boleh memilih daripada empat pilihan mod pemanduan – Strada, Sport, Corsa dan tambahan terbaru, Ego. Mod terakhir berkenaan boleh disesuaikan mengikut kemaahuan pemandu; termasuk kawalan cengkaman, stereng serta sistem suspensi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required