PSA Group sahkan sedang bida tempat sebagai rakan strategik Proton – sasar kembangkan pasaran ASEAN

PSA Group sahkan sedang bida tempat sebagai rakan strategik Proton – sasar kembangkan pasaran ASEAN

Ketika DRB-Hicom enggan mendedahkan syarikat-syarikat yang disenarai pendekkan bagi membida tempat sebagai rakan strategik Proton, salah sebuah syarikat yang dikatakan termasuk dalam senarai iaitu PSA Group dari Perancis mengesahkan mereka kini sedang bersaing untuk mendapatkan tempat tersebut.

Perkara ini dilaporkan oleh Automotive News Europe, yang menyatakan PSA Group mengesahkan mereka telah menghantar bidaan bagi mendapatkan tawaran perjanjian sebagai rakan strategik asing untuk pengeluar automotif nasional Malaysia berkenaan. Turut dilaporkan, mereka kini sedang bersaing dengan Zhejiang Geely dari China, yang dikatakan sedang mendahului bidaan tersebut.

“PSA Group membuat tawaran dan sanggup untuk mara kehadapan. Kami tiada komen tambahan pada peringkat ini,” kata jurucakap PSA menerusi email. Selain dari berusaha mendapatkan tawaran perjanjian kerjasama dengan Proton, PSA baru-baru ini disahkan telah mengambil alih jenama India – Ambassador – dari Hindustan Motors, serta sedang berunding dengan General Motors bagi mengambil alih jenama Opel-Vauxhall.

Penganalisa berpendapat, jika PSA Group berjaya mendapatkan kerjasama ini, mereka bakal mempunyai akses kepada fasiliti Proton di Tanjung Malim yang kini tidak digunakan sepenuhnya sebagai pangkalan produksi dan eksportnya. Ini bakal membolehkan sasaran PSA untuk mengembangkan pasarannya di Asia Tenggara (Thailand dan Indonesia) serta pasaran penting lain dapat dicapai.

Manakala Geely pula sebelum ini dilaporkan menawarkan DRB-Hicom dengan berberapa teknologi baharunya yang dibina bersama Volvo yang bakal disalurkan kepada Proton sebagai sebahagian dari perjanjian. Syarikat automatif China tersebut mensasarkan untuk masuk ke pasaran kereta pemanduan sebelah kanan (RHD) global menerusi Proton dan juga akses kepada teknologi Lotus melalui kerjasama ini.

DRB-Hicom sebelum ini menegaskan bahawa rakan strategik Proton hanya akan diumumkan pada penghujung separuh pertama tahun ini. Setelah menerima bidaan, DRB-HICOM akan memulakan rundingan terperinci dengan pembida-pembida untuk memastikan semua perkara utama yang akan dipertimbangkan ada di dalam bidaan bakal rakan strategik tersebut. Ini merangkumi keserasian strategik, operasi dan budaya. DRB-Hicom juga menegaskan mereka akan kekal sebagai pemegang ekuiti utama di dalam Proton, yang merupakan jenama automotif nasional pertama di Malaysia serta satu-satunya pengeluar automotif ASEAN.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required