Toyota Vellfire merupakan kenderaan paling kerap dicuri di M’sia – diikuti Mitsubishi Pajero, Toyota Hilux

Toyota Vellfire merupakan kenderaan paling kerap dicuri di M’sia – diikuti Mitsubishi Pajero, Toyota Hilux

Dalam taklimat tahunan untuk media oleh Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) semalam, yang telah mendedahkan kadar pertumbuhan terendah pada tahun lalu, namun tuntutan insurans kekal tinggi sehingga menjangkau RM5.02 bilion. Ini didorong oleh peningkatan kadar kemalangan termasuk kos perubatan yang kian meningkat.

Ia bukanlah tahun yang cemerlang buat syarikat insurans di Malaysia. Namun dengan penguasaan sebanyak 46.2%, insurans kenderaan merupakan penyumbang terbesar dalam bidang ini, diikuti dengan insurans kebakaran iaitu sebanyak 18.5%. Jualan kenderaan yang merosot buat pertama kalinya pada tahun 2016 selepas enam tahun berturut-turut meningkat, iaitu di bawah 600,000 unit.

Faktor penyumbang kemerosotan dalam industri insurans ialah peningkatan kadar kecurian kenderaan. Dalam pembentangan yang dilaksanakan oleh CEO PIAM Mark Lim, pihak polis dan kastam telah melakukan pelbagai usaha untuk membanteras sindiket curi kenderaan, hasil kerjasa dengan Vehicle Theft Reduction Council (VTREC), sebuah badan organisasi yang diwujudkan oleh PIAM. Di mana jumlah kenderaan yang dicuri pada tahun lalu menurun sebanyak 20% iaitu 19,307 unit.

Dengan pecahan tersebut iaitu sebanyak 20% (19,307 kecurian vs 24,154 pada 2015), menyaksikan penurukan kadar kecurian kenderaan bagi semua kelas – kenderaan persendirian (-16%), motosikal (-24%) dan kenderaan komersil (-9%). Statistik ini tidak mengambil kira ganti rugi bagi kes kecurian kenderaan.

Toyota Vellfire merupakan kenderaan paling kerap dicuri di M’sia – diikuti Mitsubishi Pajero, Toyota Hilux

Klik untuk besarkan

Apa yang paling menarik ialah senarai “paling dikehendaki”. Menurut carta di atas, seperti yang dijangka, ia didominasi oleh model kereta nasinal yang memang banyak terdapat di jalan raya negara kita iaitu Proton dan Perodua. Sekali lagi, Proton Wira menjadi kenderaan yang paling banyak dicuri di Malaysia, seperti mana tahun 2015.

Manakala Toyota Hilux di tempat kedua, juga seperti tahun 2015. Tetapi tidak seperto Wira dan 10 model kenderaan yang berada di dalam senarai teratas, jumlah Hilux yang dicuri meningkat pada tahun 2016, membuktikan trak pikap Toyota ini memang cukup popular di kalangan pencuri. Malahan Toyota Vios juga memasuki senarai di tangga 10 ini, menggantikan Honda City.

Namun apa yang mengejutkan, model yang paling banyak kerap dicuri di Malaysia pada tahun lalu ialah Toyota Vellfire, iaitu sebanyak 114 berbanding 55,000 unit berada di atas jalan raya. Diikuti dengan Hilux di tangga kedua serta ketiga, Mitsubishi Pajero. Sementara SsangYong Rexton menduduki tangga kelapan. Malahan Rexton juga menerima permintaan yang tinggi di negara jiran, maka tidak mustahil ia turut menjadi sasaran. Bukan itu sahaja, Proton Putra yang telah lama ditamatkan pengeluarannya turut menjadi sasaran. Dan agak menghairankan apabila Peugeot 508 turut menjadi sasaran pencuri dan menduduki tangga keempat dalam carta.

Jadi bagi pemilik Vellfire dan Hilux, sila lebih berhati-hati agar tidak menjadi sasaran pencuri kenderaan!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required