Peranti Penerimaan Kad Mudah Alih (MCAD) bakal digunakan oleh polis trafik bagi ganti saman bertulis

12063872_1066973716646268_1287372599107648427_n

Saman bertulis tangan tidak lama lagi hanya sekadar tinggal ‘kenangan’ sahaja kerana bahagian trafik Bukit Aman akan memperkenalkan penggunaan Peranti Penerimaan Kad Mudah Alih (MCAD), laporan The Star. Peranti ini akan menggunakan MyKad pemandu dan akan disambungkan secara terus kepada bank data dalam talian.

“Peranti ini akan membaca MyKad pemandu berkenaan dan polis trafik akan memasukkan input jenis kesalahan dan mencetak saman serta terus menghantar data kepada bank data dalam talian,” ujar Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman SAC Mahamad Akhir Darus.

Buat masa ini, bahagian trafik hanya mempunya 600 buah alat yang boleh mengimbas MyKad tetapi dengan adanya MCAD sebanyak 3,700 unit yang bakal diterima, saman akan dapat dicetak secara serta merta.

Dalam masa yang sama, menjelang Jun ini, polis trafik juga akan menggunakan sistem Pengesan Nombor Pendaftaran Automatik (ANPR) bertujuan memudahkan pihak polis mengesan kenderaan yang melakukan jenayah atau memiliki saman trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required