Pemandu teksi menutup Jalan Bukit Bintang dan cetus kesesakan trafik, protes aplikasi Uber dan GrabCar

Taxi-drivers-protest-jalan-bukit-bintang-4_BM

Sebagai menunjukkan protes menentang servis aplikasi pengangkutan seperti Uber dan GrabCar, sekumpulan pemandu teksi berkumpul dan memberhentikan kenderaan mereka di hadapan kompleks membeli belah Fahrenheit 88 sepanjang Jalan Bukit Bintang. Kejadian lewat pagi tadi tersebut menyebabkan akses ke jalan berkenaan terhalang dan menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk.

Setakat ini tiada lagi organisasi teksi yang mengaku bertanggungjawab mengadakan protes yang menyebabkan kesulitan tersebut. Walau bagaimanapun, insiden tersebut mungkin disebabkan keputusan terkini Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk tidak mengharamkan aplikasi perkongsian kenderaan tersebut.

Taxi-drivers-protest-jalan-bukit-bintang-1-850x637_BM

Kejadian yang sama telah berlaku di Indonesia sebelum ini di mana pemandu teksi di Jakarta melakukan protes serupa tidak berapa lama dahulu, menuntut kerajaan mengharamkan Uber dan GrabCar. Respons dari insiden tersebut, kerajaan Indonesia menyatakan kedua-dua syarikat pengendali aplikasi terbabit perlu bekerjasama dengan pengendali perniagaan pengangkutan tempatan dan mendaftar kenderaan mereka sebelum penghujung Mei jika mahu terus beroperasi.

Kami akan terus membawakan berita terkini berkenaan isu ini dari semasa ke semasa. Apa pendapat anda berkenaan isu ini? Adakah persengketaan antara penyedia aplikasi dan pemandu teksi akan berterusan? Atau akhirnya nanti menyaksikan satu pihak yang akan kekal? Kongsikan pendapat anda pada ruangan komen di bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required