Kadar adaptasi sistem brek ABS dan ESP pada model CKD, Malaysia jauh di belakang Thailand dan China

bosch-abs-esp-slide-2_BM

Pada persidangan teknikal yang dianjurkan oleh Institut Automotif Malaysia (MAI) semalam, Bosch mendedahkan statistik yang agak mengejutkan berkenaan kadar adaptasi sistem brek anti-kunci (ABS) dan Program Stabiliti Elektronik (ESP) untuk kereta-kereta yang dipasang di Malaysia pada tahun 2015.

Berdasarkan data yang ditunjukkan, hanya 36% kereta penumpang pemasangan CKD dan kenderaan komersial ringan yang dipasang di Malaysia tahun lalu dilengkapi dengan sistem ABS. Ini menjadikan Malaysia lebih rendah daripada Indonesia, di mana kadar adaptasi mereka adalah pada 37%. Tangga seterusnya adalah Thailand pada paras 40%, manakala China lebih jauh di hadapan dengan 87% kenderaan yang dipasang di sana dilengkapi dengan sistem asas ABS.

Ini agak membimbangkan kerana Malaysia juga antara yang terendah mengadapatasikan sistem ESP. Pada tahun 2015, hanya 11% kereta penumpang dan kenderaan komersial ringan pemasangan tempatan dilengkapi dengan sistem yang dapat mengelakkan kemalangan tersebut. Kadar adaptasi sistem ESP di Indonesia dicatatkan pada kadar hanya 4%, sementara di Thailand dan China mencatatkan paras yang lebih tinggi iaitu 31% dan 41%. Secara global, kadar adaptasi sistem ABS dicatatkan pada 89% manakala untuk sistem ESP pula 64%,

Dengan undang-undang kerajaan yang agak minimal, isu kenderaan yang tidak dilengkapi dengan sistem keselamatan yang mencukupi ini adalah kerana pengeluar terpaksa ‘mengorbankan’ ciri tersebut untuk menjadikan harga kereta lebih murah. Di Malaysia, contohnya, kereta paling murah yang boleh dibeli adalah Perodua Axia. Pada tahun 2015, model asas Axia E (RM24k) dan G (RM31k) tidak dilengkapi dengan sistem ABS. Tanpa sistem ESP, varian G Perodua Axia telah ditingkat taraf dengan pemasangan sistem ABS pada tahun 2016.

Kes yang sama pada pengeluar automotif nasional negara, Proton. Proton Saga, kereta paling murah dalam barisan model mereka, juga tidak dilengkapi dengan sistem ABS dan ESP. Juga, tiada model Perodua yang dilengkapi dengan ESP, mujur Proton tidak ketinggalan dalam mengadaptasikan sistem tersebut. Model terbaharu Proton, iaitu Iriz, telah dilengkapi dengan sistem ABS dan ESP secara standard walaupun pada varian asas (1.3 Standard Manual – RM39k).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required