Penyambungan jajaran LRT laluan Kelana Jaya beroperasi 30 Jun ini seperti yang dijadualkan

LRT-rail-pix-Bernama_PT_BM

Kumpulan Prasarana Malaysia Bhd. telah mengeluarkan satu kenyataan media berhubung dengan penyambungan Jajaran Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Kelana Jaya akan beroperasi pada 30 Jun seperti dijadualkan.

Prasarana berkata, projek itu kini berada di fasa akhir dengan tumpuan kepada ujian, kerja-kerja penyudahan dan pembersihan bagi memastikan semua sistem berjalan lancar, laporan Bernama.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Prasarana Datuk Zohari Sulaiman, pihaknya telah menjalankan latihan simulasi Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) untuk menguji kesiapsiagaan pasukan operasi dan kesiapsiagaan sistem dan kemudahan.

Katanya, semuanya berjalan dengan lancar termasuk latihan simulasi ERP yang diadakan di stesen Subang Alam sebagai sebahagian daripada aktiviti pra pelancaran.

Beliau berkatra latihan simulasi itu membolehkan pihaknya mengkaji pelan kecemasan, program, dasar, peranan dan tanggungjawab serta menjadi latihan bagi kakitangan menguji keupayaan dan mengenal pasti kelemahan jika ada.

Projek penyambungan LRT Laluan Kelana Jaya meliputi jarak 17.4 kilometer bermula dari stesen Kelana Jaya dan melalui dua belas stesen baharu termasuk Ara Damansara, Subang Jaya dan USJ sebelum berakhir di Putra Heights.

Selain stesen Subang Alam dan stesen bersepadu Putra Heights, stesen lain ialah Lembah Subang, Ara Damansara, Glenmarie, Subang Jaya, SS 15, SS 18, USJ 7, Taipan, Wawasan, USJ 21 dan Alam Megah.

Laluan baharu Kelana Jaya dihubungkan dengan rangkaian komuter KTM di stesen Subang Jaya dan Laluan Bas Rapid Transit Laluan Sunway di stesen USJ 7 bagi memastikan perjalanan lebih lancar.

Melalui perluasan rangkaian ini, jajaran LRT Kelana Jaya akan meliputi perjalanan sejauh 46.4 kilometer melalui kawasan-kawasan yang padat dengan penduduk seperti Petaling Jaya, Bangsar, Taman Melati, Setiawangsa dan pusat perniagaan Kuala Lumpur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required