Gagal menyelesaikan saman parkir tertunggak, pesalah trafik tidak akan disenaraihitam – Aziz

Public-Parking-Lots

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Aziz Kaprawi telah menjelaskan berhubung polisi menyenaraihitamkan kenderaan yang tidak menyelesaikan bayaran saman tertunggak. Menurut laporan The Sun, Aziz memberitahu, hanya pesalah trafik yang memiliki saman tertunggak di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang akan disenaraihitamkan.

Bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan orang awam berkenaan dengan kata dua yang diberikan oleh majlis perbandaran tempatan (PBT) untuk menyelesaikan saman parkir dan trafik, beliau berkata, setakat ini hanya tiga PBT yang diberi akses untuk menyepadukan dengan sistem Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk JPJ menyenaraihitamkan kenderaan yang memiliki tunggakan saman trafik.

Tiga PBT tersebut ialah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dan Majlis bandaraya Shah Alam (MBSA).

Dalam masa yang sama, Aziz turut mengesahkan kenderaan yang disenaraihitamkan oleh JPJ tidak digunapakai bagi kompaun parkir yang dikeluarkan oleh mana-mana PBT.

“Sebagai contoh, jika anda tidak membayar kadar parkir yang disediakan oleh PBT dan menerima saman, ia hanya tertakluk di bawah undang-undang kerajaan tempatan termasuk Penguatkuasaan Trafik Lalulintas (di bawah parkir bermeter) dan Perintah Lalu Lintas Jalan Raya (Peruntukan Mengenai Parkir).”

Beliau turut menambah, walau bagaimana pun pihak PBT boleh mendakwa pesalah berkenaan di mahkamah atas kesalahan tidak membayar parkir tertunggak itu.

Saman boleh dikeluarkan oleh PBT bagi kesalahan parkir di perhentian bas dan pili bomba, memandu atau menunggang di kawasan pejalan kaki, memarkir di petak kuning, dan semua kesalahan di bawah akta trafik.

Aziz berkata, sebanyak 125 PBT telah dapat akses terus ke pangkalan data JPJ dengan tujuan untuk mendapatkan alamat pemilik kenderaan yang tidak menyelesaikan kompaun.

“Ia sekadar perkongsian data dengan PBT untuk mereka menghantar notis peringatan kepada pemilik kenderaan untuk menyelesaikan saman, bukan tujuan disenaraihitamkan,” ujar Aziz.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required