Hypercar Mercedes-AMG bakal guna enjin F1 sebenar

mercedes-amg-hypercar-850x446_bm

Pada Paris Motor Show 2016 yang lalu, Mercedes-AMG menyatakan mereka akan membina sebuah hypercar (jentera yang lebih gila dari supercar) yang akan dilengkapi pelbagai teknologi yang disadur terus dari kereta Formula Satu.

Menurut laporan CarAdvice, Ketua Eksekutif Mercedes-AMG, Tobias Moers berkata “Kami tidak memperkatakan berkenaan ‘mengambil inspirasi.” Maksud Moers disini, jentera hyper yang dibina untuk jalan raya biasa berkenaan akan menggunakan terus unit janakuasa dari kereta Formula 1 F1 W07 pasukan Mercedes-AMG Petronas iaitu enjin 1.6 liter turbo V6 90-darjah bersama sistem janaan elektrik dan Energy Recovery System (ERS).

Moers juga menyatakan binaan gentian-karbon adalah “mandatori” dan dijangka sistem aerodinamik aktif juga akan diberikan. Tambah Moers, “kami akan memastikan (enjin F1) tersebut beroperasi sehingga mungkin pada takat 15,000 rpm, dan mungkin kami akan mengurangkannya sedikit untuk kegunaan di jalan raya.” Enjin berkenaan juga dijangka akan ditala untuk menghasilkan kuasa sekitar 1000 hp agar ia boleh bersaing dengan hypercar keluaran Aston Martin dan Red Bull Racing.

2015-mercedes-amg-f1-petronas-social-media-2

Ketika ditanya tentang kesesuaian enjin berkenaan digunakan pada kereta produksi jalanan, khususnya ketahanannya serta penggunaan petrol komersial RON98, Moers menjawab “Kami akan melakukan perubahan pada berberapa perkara, tetapi jika anda lihat dengan lebih dekat pada enjin Formula 1 dan keperluannya – apa yang mereka ada sekarang ada dalam buku spesifikasi – dan anda membandingkan beban pada kereta F1 yang kami gunakan untuk berlumba di litar… . bandingkan dengan kereta yang sah di jalan raya yang kami gunakan di mana anda gunakan di litar, sudah pasti ia berbeza tetapi ia tidak jauh.”

Sistem ERS yang bakal digunakan untuk hypercar ini juga dijangka lebih agresif dan Moers menyatakan “Tugas kami sekarang adalah untuk mempunyai kereta hybrid yang paling efisien pernah dibangunkan”.

Kereta ini dijangka akan ditampilkan sebagai model konsep pada tahun hadapan sempena ulangtahun ke-50 AMG, dan pembinaannya akan melibatkan pelumba F1 Mercedes-AMG Petronas Lewis Hamilton untuk pembangunan dinamiknya. Hypercar dua tempat duduk yang masih belum mempunyai nama ini akan dibina eksklusif dengan pemanduan sebelah kiri dan Moers menyatakan ia akan dihasilkan tidak lebih dari 300 unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required