BMW dan DS Automobiles turut akan sertai Formula E

BMW dan DS Automobiles turut akan sertai Formula E

FIA telah mengumumkan bahawa sembilan pengeluar telah diterima selaku pembekal sistem pacuan bagi perlumbaan Formula E musim kelima hingga musim ketujuh. Selain daripada Renault dan Jaguar Land Rover, BMW kini turut ikut serta, dan Audi melalui ABT Formula E.

Sebuah lagi pengeluar, DS Automobiles dari PSA juga akan menyertai, bersama pasukan Mahindra Racing, NextEV NIO, Penske Autosport dan Venturi Automobiles. Pengeluar-pengeluar ini akan kekal di dalam Formula E sehingga musim ketujuh pada tahun 2021 nanti.

Mercedes-Benz bagaimanapun tidak dinyatakan, yang mana sejak Oktober tahun lalu dilaporkan akan menyertai siri ini pada 2018. Musim 2018/19 bakal menyaksikan jentera lumba berwajah baru bagi Formula E, dihasilkan oleh Spark Racing Technology, yang memenangi tender bagi pembangunan casis.

BMW dan DS Automobiles turut akan sertai Formula E

Dari musim kelima, perlumbaan itu akan menampilkan standard baru bagi pek bateri yang dikeluarkan oleh McLaren Applied Technologies. Semua sistem jana kuasa daripad pengeluar perlu menggunakan komponen ini.

“Homologasi sisten janaan kuasa yang akan digunakan dari musim kelima adalah langkah penting kerana ini bermaksud, jentera akan berkeupayaan bertahan dua kali lebih lama dengan tahap prestasi yang sama,” jelas Presiden FIA, Jean Todt.

“Perkara ini memberi penekanan terhadap bagaimana sukan permotoran boleh mempercepatkan pembangunan teknologi yang kemudiannya boleh dipindahkan kepada kenderaan penumpang di atas jalan raya. Eletrik juga menjadi sumber tenaga baru bagi kemapanan mobiliti di masa hadapan,” tambahnya.

FIA menyatakan musim kelima ini mewakili langkah penting terhadap pembangunan jentera lumba elektrik bagi siri ini. Ini kerana, bermula musim 2018/19, pemandu hanya akan menggunakan satu jentera sahaj untuk berlumba, berbanding dua buah ketika ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required