Jualan kenderaan bagi Februari 2017 mengikut jenama – Perodua kekal teratas, dengan peningkatan 16.9%

Jualan kenderaan bagi Februari 2017 mengikut jenama – Perodua kekal teratas, dengan peningkatan 16.9%

2017 bermula dengan agak perlahan bagi industri automotif tempatan. Graf menurun kekal mengiringi jualan kenderaan pada Februari 2017, walaupun jurangnya berkurangan – berbanding Januari lalu, penurunan dicatatkan pada Februari ialah sebanyak lima peratus.

Bagaimanapun, secara keseluruhan, lima jenama teratas masih belum berubah kedudukannya berbanding Januari lalu. Perodua kekal di tangga pertama. Tidak hanya itu, jumlah kenderaan yang dijual juga meningkat sebanyak 16.9% kepada 16,603 unit. Bagi kedudukan lima jenama teratas, Perodua mencatatkan peningkatan peratusan jualan tertinggi.

Ditangga kedua juga masih dihuni oleh Honda, walaupun mencatatkan penurunan jumlah jualan sebanyak 10.5% dengan 7,695 unit. Ini diikuti oleh Proton yang berada ditempat ketiga, juga mencatatkan penurunan, kali ini sebanyak 15.4%, dengan 6,099 unit terjual.

Begitu juga dengan tempat keempat, ia masih milik Toyota walaupun mencatatkan penurunan sebanyak 22% dengan 4,530 unit terjual. Nissan yang berada ditangga kelima pula bagaimana pun mencatatkan peningkatan positif, sebanyak 16.3% dengan jualan sebanyak 1,808 unit.

Selain itu, terdapat beberapa lagi jenama yang mencatatkan peningkatan. Paling tinggi ialah Volvo dengan pertambahan sebanyak 192.3%. Kia juga mengikut jejak yang sama dengan peningkatan 24.1%. Turut mencatatkan sedikit pertumbuhan positif ialah BMW (+1.8%) dan Peugeot (+3.5%).

Jenama utama yang lain, Mazda dan Hyundai pula menguncup jualannya dan berkongsi peratusan penurunan yang sama sebanyak 42.8%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required