Subsidi minyak tiada dalam perancangan – Menteri

Subsidi minyak tiada dalam perancangan – Menteri

Kerajaan buat masa ini tiada perancangan untuk menyediakan harga subsidi bagi bahan api. Ini kerana, untuk berbuat demikian, perbelanjaan yang perlu disediakan oleh kerajaan ialah sekitar RM100 juta walaupun hanya untuk memberikan subsidi sebanyak lima sen.

The Sun melaporkan, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainuddin menjelaskan jumlah adalah besar; jika kerajaan perlu memberikan subsidi 40 sen, jumlah keseluruhannya melonjak kepada RM800 juta.

Menjawab soalan yang diajukan di Parlimen, bahawa sama ada kerajaan akan mempertimbangkan menetapkan harga siling bagi petrol pada kadar RM2.50 per liter, Hamzah menjelaskan kerajaan tidak dapat mencari formula terbaik untuk menstabilkan harga siling kekal pada kadar berkenaan. Beliau menambah, harga siling bagi petrol di Malaysia pernah mencecah RM2.90 seliter.

“Jika kita ingin mengekalkan harga siling pada RM2.50, kita akan membayar subsidi dalam jumlah yang banyak sekiranya harga berkenaan naik kepada RM2.90 dan kekal untuk satu tempoh yang lama,” ujar beliau, dengan memberi penekanan bahawa subsidi kerajaan sepatutnya hanya terarah kepada kelompok tertentu yang memerlukan – seperti pengguna di luar bandar, bergantung kepada penggunaan mereka.

Hamzah juga mengingatkan pengusaha stesen-stesen minyak agak mereka tidak menyimpan dan menyorokkan petrol kerana ia merupakan satu kesalahan di bawah undang-undang. Tindakan keras akan diambil sekiranya ada yang didapati berbuat demikian.

Sebelum ini, Hamzah turut memaklumkan, bermula 29 Mac, Rabu minggu depan, harga bahan api akan diumumkan secara mingguan dan bukan lagi secara bulanan seperti yang dilakukan terdahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required