VIDEO: Honda Civic Type-R 2017 – dedah bunyi unik enjin 2.0 liter DOHC i-VTEC Turbo dengan 3 tip ekzos

Selepas muncul buat pertama kali pada Geneva Motor Show 2017, ini merupakan video rasmi pertama disiarkan Honda untuk Civic Type-R generasi baharu (dikenali dengan kod casis FK8) – yang turut mendedahkan bunyi garang yang unik dari enjin empat silinder 2.0 liter DOHC i-VTEC Turbo K20C pada jentera berkenaan.

Penolong ketua projek Type-R Hideki Kakinuma memberitahu CarThrottle semasa berlangsungnya Geneva Motor Show, pada peringkat rpm rendah, ketiga-tiga tip ekzos berkenaan akan menghasilkan ngauman dinamik. Manakala pada rpm pertengahan dan tinggi, tip kecil pada bahagian tengah tersebut akan “menghasilkan tekanan negatif tertentu” bagi mengurangkan bunyi bergema pada kabin disamping meningkatkan bunyinya secara keseluruhan.

Jika anda dengar sendiri bunyi sebenar Civic Type-R ini pada penghujung video, bunyi yang dihasilkan berbeza dari bunyi Type-R FK2 terdahulu. Bunyi dari Type-R FK8 ini adalah hampir kepada bunyi ‘rumble‘ dari enjin lima-silinder, walaupun ia hanya mempunyai empat silinder.

VIDEO: Honda Civic Type-R 2017 – dedah bunyi unik enjin 2.0 liter DOHC i-VTEC Turbo dengan 3 tip ekzos

Selain itu, video ini turut memaparkan gambaran lebih terperinci pada lampu hadapan LED, skup udara pada bonet enjin, sirip-sirip seperti vortex generator pada bahagian belakang bumbung, tempat duduk hadapan bucket berwarna merah dan juga tombol gear manual titanium. Turut didedahkan, ‘opening ceremony‘ pada papan instrumentasi digital versi Type-R ini yang berbeza dari Civic biasa.

Walaupun menggunakan enjin yang sama dengan generasi terdahulu, Civic Type-R 2017 ini menjana sejumlah 320 PS pada takat 6,500 rpm serta tork maksima 400 Nm bermula 2,500 hingga 4,500 rpm, mengekstrak lebih 10 PS dari FK2R. Enjin berkenaan turut diberikan sentuhan yang diperhalusi, antaranya, roda tenaga (flywheel) yang dapat mengurangkan inersia klac sebanyak 25%, digandingkan dengan transmisi manual enam-kelajuan bersama nisbah gear akhir lebih rendah bagi menambah baik respon pecutan lengkap dengan LSD heliks.

Berbanding Type-R FK2 sebelum ini yang hanya diberikan suspensi jenis torsion beam, Civic Type-R baharu ini menampilkan suspensi multilink pada bahagian belakang, seterusnya meningkatkan lagi had pengendaliannya. Kesemua suspensi pada model baharu ini juga menerima Sistem Suspensi Adaptif dengan penyerap hentak tiga-chamber, penderia strok individu dan tiga penderia daya-G pada kenderaan bagi menawarkan kadar variasi lebih luas antara keselesaan dan juga respon pengendalian yang dinamik. Ia turut menerima talaan eksklusif pada spring, penyerap hentak dan pada bushing yang berkaitan di litar Nurburgring, Jerman.

GALERI: Honda Civic Type-R 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required