Melaka mula beralih gunakan lampu jalan jenis LED

Melaka mula beralih gunakan lampu jalan jenis LED

Melaka telah memulakan peralihan penggunaan lampu jalan dari lampu jenis high-pressure sodium vapour (HPS) kepada jenis light-emitting diode (LED). Peralihan berkenaan, yang dilakukan secara berperingkat, adalah sebagai langkah penjimatan penggunaan elektrik oleh kerajaan negeri serta untuk meningkatkan faktor keselamatan, lapor The Sun.

Menurut Pengerusi Ahli Jawatankuasa Perumahan Negeri, Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar, Datuk Ismail Othman, kerja-kerja menggantikan lampu berkenaan dilakukan oleh empat pihak berkuasa tempatan, termasuk Suruhanjaya Melaka Bandaraya Bersejarah (MBMB).

Beliau menambah, lebih daripada 1,000 lampu jalan LED sudah dipasang di kawasan tarikan pelancong, termasuk di Bandar Hilir dan Klebang. Beliau berkata, negeri itu komited dalam melaksanakan teknologi hijau, yang selari dengan matlamat kerajaan negeri.

Pad 2016, dilaporkan Projek Lampu Jalan Melaka bakal menyaksikan pemasangan lebih daripada 100,000 lampu jalan LED diseluruh negeri itu. Langkah itu adalah mengikuti jejak yang sama bagi pengelesaian lampu jalan ditempat lain. Di Lembah Klang, ia turut sedang berlangsung, termasuk di jalan sekitar Lapangan Terbang Subang dan beberapa lebuhraya. Kawasan perumahan juga dalam peralihan yang sama; DBKL mula menukarkannya di kawasan seperti Kepong.

Walaupun lampu HPS mempunyai kecekapan yang lebih baik dari segi output lumen per watt, ia sebaliknya tidak mampu memberikan render warna yang baik. LED disifatkan mampu mengeluarkan tona lampu yang lebih baik dan tepat, sekali gus menyumbang kepada faktor keselamatan pengguna jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required