Promosi bagi harga bahan api perlu dapat kebenaran

Promosi bagi harga bahan api perlu dapat kebenaran

Syarikat atau pengendali stesen minyak yang ingin memberikan potongan harga atau promosi dari harga siling bagi bahan api yang dijual perlu menghantar permohonan kepada kerajaan terlebih dahulu, lapor Bernama.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hamzah Zainuddin menjelaskan perkara itu bagi mengelakkan kejutan kepada pengguna berikutan pengumuman harga siling minyak yang akan dilakukan setiap minggu bermula Rabu ini.

“Jika mereka ingin menjalankan promosi, mereka tentunya sudah mempunyai perancangan awal. Untuk itu, mereka perlu tampil kepada kami dan maklumkan. Kami akan memberikan kelulusan selepas itu. Selepas diluluskan, kami akan memaklumkan pengguna bahawa pada tarikh-tarikh tertentu, beberapa syarikat akan mengadakan promosi. Kami perlu pastikan tiada kejutan kepada pengguna,” tambah beliau.

Bagaimanapun, beliau tidak memberikan jangka waktu kepada syarikat dan pengendali stesen minyak untuk menghantar permohonan mereka. Minggu lalu, Hamzah memaklumkan penentuan harga petrol dan diesel secara mingguan akan bermula Rabu ini dan berkuatkuasa pada tengah malam.

Menurutnya lagi, tindakan keras akan dikenakan terhadap syarikat dan pengendali stesen minyak yang menjual petrol serta diesel pada harga yang berlainan dari yang ditetapkan oleh kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required