Pengusaha stesen minyak berhadapan tindakan tegas jika gagal patuhi penetapan harga bahan api mingguan

Pengusaha stesen minyak berhadapan tindakan tegas jika gagal patuhi penetapan harga bahan api mingguan

Sebentar tadi, telah diumumkan harga bahan api bagi tarikh 30 Mac hingga 5 April 2017, menyaksikan penurunan harga bagi RON 95 sebanyak 17 sen iaitu RM2.13, manakala RON 97 turun 19 sen menjadi RM2.41. Sementara itu, diesel pula mencatatkan penurunan harga paling sedikit di antara ketiga-tiganya, dengan 9 sen lebih rendah.

Sebelum itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hamzah Zainudin mengesahkan syarikat dan pengusaha stesen minyak yang gagal mematuhi penetapan harga petrol serta diesel secara mingguan, bakal berdepan tindakan tegas mengikut Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011.

Katanya lagi, hukuman yang diperuntukkan di bawah akta itu ialah denda maksimum RM500,000 bagi syarikat sementara dan denda maksimum RM100,000 atau penjara tiga tahun bagi individu, laporan Bernama.

Katanya melalui beberapa siri perbincangan bersama syarikat dan pengusaha stesen minyak sebelum ini, mereka telah menyatakan persetujuan untuk menambah baik mekanisme berkenaan.

Malah sebelum ini, beliau pernah berkata, pengendali stesen minyak yang ingin memberikan potongan harga atau promosi dari harga siling bagi bahan api yang dijual perlu menghantar permohonan kepada kerajaan terlebih dahulu.

Pada 22 Mac lalu, Kerajaan telah mengumumkan harga siling baharu bagi bahan api petrol dan diesel akan diumumkan secara mingguan iaitu pada setiap hari Rabu, bermula 29 Mac 2017. Dan harga baharu tersebut akan berkuatkuasa pada hari berikutnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required