SDAC selaras barisan Ford di M’sia – Mondeo, S-Max akan digugurkan dan Fiesta ST, Kuga tiada di pasaran

SDAC selaras barisan Ford di M’sia – Mondeo, S-Max akan digugurkan dan Fiesta ST, Kuga tiada di pasaran

Sime Darby AutoConneXion (SDAC) telah mengambil keputusan untuk menyelaras barisan model Ford untuk pasaran Malaysia, termasuk bakal menggugurkan dua model dari senarai, dan dua lagi model telah pun tiada di pasaran.

Salah satu model tersebut ialah SUV Kuga, yang pertama kali diperkenalkan di sini pada tahun 2013 dengan enjin 1.6 liter EcoBoost sebelum ditukarkan ke varian 1.5 liter EcoBoost pada Julai 2015. SUV ini telah pun tiada dalam senarai model di dalam laman web rasmi Ford Malaysia.

Menurut sumber di SDAC, keputusan untuk tidak membawa masuk model generasi kedua C520 yang dipertingkatkan pada tahun lalu adalah disebabkan ia dilihat tidak lagi kompetitif berdasarkan kadar pertukaran mata wang asing yang lemah.

SDAC selaras barisan Ford di M’sia – Mondeo, S-Max akan digugurkan dan Fiesta ST, Kuga tiada di pasaran

Satu lagi model yang telah tiada di pasaran ialah B299 Fiesta ST, yang diperkenalkan di sini pada November 2014, dan telah menerima sedikit peningkatan pada tahun lalu.

Namun keputusan untuk menggugurkan model ini juga disebabkan alasan yang sama seperti mana disebut di atas. Dalam masa yang sama, sumber terbabit turut dimaklumkan, tiada model baharu bakal dibawa masuk bagi Mondeo generasi kelima dan S-Max generasi kedua. Kami difahamkan, semua unit Mondeo di pasaran telah habis dijual, tetapi MPV S-Max masih ada stok yang agak terhad.

Untuk itu, barisan Ford bagi pasaran tempatan akan diselaraskan dengan model Focus generasi ketiga facelift (boleh didapati bagi varian 1.5L EcoBoost Trend dan Sport+ hatchback lima-pintu dan 1.5L EcoBoost Titanium+) dan B299 Fiesta facelift, bersama 1.5L Sport hatchback, 1.5L Titanium sedan dan 1.0L Ecoboost hatchback masih dikekalkan dalam barisan.

Lain-lain kenderaan penumpang yang dikekalkan termasuk SUV Everest (dua varian, 2.2L Trend 4×2 dan 3.2L Titanium 4×4) dan EcoSport (juga dua varian, 1.5L Titanium dan Trend) serta lima model bagi pikap T6 Ranger.

Begitu juga dengan S550 Mustang generasi keenam yang masih dikekalkan dalam barisan model utama, dengan dua varian iaitu 2.3L EcoBoost Premium dan 5.0L GT V8 Premium. Walau bagaimana pun, tiada perkhabaran bilakang model mid-cycle action (MCA) facelift yang diperkenalkan pada Januari lalu, akan tiba di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required