Benimar Mileo motorhome kini dipasarkan di Malaysia – 13 model karavan, harga bermula RM609k

Benimar Mileo motorhome kini dipasarkan di Malaysia  – 13 model karavan, harga bermula RM609k

Di Malaysia, penggunaan karavan dan motorhome mungkin dilihat agak pelik, malah mungkin juga ada yang tidak pernah melihatnya di jalan raya di negara ini. Namun ini tidak menjadi penghalang bagi pengedar Luxe Motorhomes & Caravan menerusi WTA Ventures, dalam memperkenalkan motorhome jenama Benimar Mileo ini. Dianggarkan sebanyak 13 model kenderaan ini akan dibawa masuk ke pasaran Malaysia, dengan harganya dijangka di antara RM609,000 hingga RM650,000 seunit.

Benimar Mileo dibangunkan di Sepanyol dengan menggunakan casis Fiat Ducato, kesemua variannya dijanakan oleh enjin 2.3 liter turbodiesel yang mampu menghasilkan output sehingga 150 hp dan tork 380 Nm, dengan kuasa yang disalurkan ke transmisi manual atau automatik enam-kelajuan. Bagi 13 model ini, lapan daripadanya adalah dari barisan Mileo 2 Series, selebihnya dari Mileo 3 Series. Malah ia juga dipertingkatkan jumlah tempat tidurnya iaitu daripada dua kini empat, dan model yang memiliki rekaan overcab bersaiz besar pula sehingga enam ruang tempat tidur.

Bagi kesemua model, struktur ruang dalaman diperbuat daripada plastik bertetulang kaca dan juga PVC, bersama 99% binaan bebas-kayu. Ia turut dilengkapi dengan pendingin hawa termasuk yang diletakkan di bahagian bumbung, televisyen LED dengan pemain DVD serta penala satelit. Malahan panel solar 150-watt yang terpasang di bahagian bumbung dan sengkuap (awning) yang dioperasi secara manual juga disediakan secara standard.

Bagi model asas Mileo 201, ia merupakan motorhome dengan empat tempat duduk dan dua ruang tidur mengikut bentangan katil di bahagian belakang. Ia berukuran 2.3 m lebar, 5.95 m panjang, dan Mileo 201 ini adalah seberat 2,940 kg dan boleh mencapai maksimum sehingga 3,500 kg dengan bebanan.

Manakala varian Mileo 286 pula menawarkan bentangan yang lebih sosial, dengan tempat duduk yang bersambung pada meja di bahagian tengah. Ia mampu memuatkan empat tempat duduk dan ruang tidur, memiliki ukuran 2.3 m lebar dan 6.95 m panjang, dengan seberat 3,130 kg. Berat maksimumnya pula sehingga 3,500 kg, bersama 370 kg muatan,

Selain itu, bagi barisan Mileo 2 Series iaitu varian Mildeo 294, ia berkapasiti empat tempat duduk dan ruang tidor, berukuran 2.3 m lebar dan 7.35 m panjang. Dengan berat 3,240 kg dan maksimum 3,500 kg, serta muatan 260 kg. Mileo 294 menampilkan bentangan tempat tidur dengan katil utama di belakang kabin, dan selainnya di bahagian hadapan.

Model yang dipaparkan di sini ialah Mileo 313, dengan enam tempat duduk dan ruang tidur. Ia turut mempunyai bentangan katil dua tingkat iaitu satu katil ‘single’ dan katil dua tingkat di belakang, serta ‘double bed’ di hadapan, selain ruang pemandu dan penumpang di hadapan. 313 berukuran 2.3 m lebar dan 5.95 m panjang, dengan berat tanpa muatan 2.940 kg dan maksimum 3,500 kg berserta muatan 520 kg.

Semua motorhome buatan Benimar Mileo ini dibina mengikut spesifikasi UK, iaitu semuanya akan diterima oleh pasaran Malaysia. Setakat ini, dua unit telah ditempah. Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengklasifikasikan motorhome ini sebagai MPV dan boleh dipandu oleh sesiapa sahaja yang memiliki lesen D secara sah.

Buat masa ini, WTA Ventures, sedang berbincang dengan beberapa kerajaan negeri termasuk Pahang dan Johor untuk membangunkan fasiliti taman karavan. Setakat ini, hanya dua sahaja taman karavan iaitu di Desaru dan Pontian, kedua-duanya di Johor. Dan turut mengesahkan telah mendapat persetujuan daripada pihak berkuasa tempatan bagi membina taman karavan di Gopeng dan Cameron Highlands.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required