Mazda MX-5 RF kini di M’sia – A/T, M/T, dari RM243k

Mazda MX-5 RF kini di M’sia –  A/T, M/T, dari RM243k

Pada Ogos tahun lalu, Bermaz iaitu pengedar Mazda yang sah di Malaysia telah mengesahkan model MX-5 versi bumbung fabrik atau soft top bakal dihentikan penjualannya di negara ini. Model tersebut digantikan dengan MX-5 versi RF Hardtop, iaitu model dengan bumbung logam yang boleh dilipat.

Februari 2017, MX-5 RF ini telah pun mula berada di bilik pameran Mazda. Setelah dua bulan berlalu, barulah petang ini Bermaz mengumumkan harga atas jalan termasuk insurans di pasaran Malaysia iaitu RM248,182 bagi versi auto dan RM242,717 untuk manual.

Sebagai pengetahuan, RF adalah akronim kepada ‘Retractable Fastback’. Ia adalah rekaan pertama seumpamanya dan berbeza sedikit dari cabriolet atau convertible biasa. Jika bumbung kereta ini terpasang, bentuk keseluruhan MX-5 RF adalah hampir kepada bentuk Fastback (seperti Ford Mustang Fastback atau Toyota Celica Fastback generasi pertama) dan tidak seperti Roadster hardtop lain.

Mazda MX-5 RF kini di M’sia –  A/T, M/T, dari RM243k

Selepas bumbung dibuka dan dilipat ke dalam pula, penampilan RF ini lebih kepada sebuah kereta sport ‘Targa Top‘ (seperti Toyota Supra Targa Top atau Porsche 911 Targa), dan tidak kelihatan seperti Roadster.

Bumbung, cermin belakang dan panel sisi berkenaan dilipat dan disimpan pada bahagian belakang, dengan bantuan elektrik dalam masa hanya 12 saat, dan boleh dioperasikan pada kelajuan di bawah 10km/j.

Beza antara MX-5 RF dengan MX-5 soft top adalah ia menggunakan bumbung besi yang boleh dilipat, dan dimasukkan ke bahagian belakang secara automatik dalam masa hanya beberapa saat dengan menekan butang di bawah tombol pengawal pendingin hawa. Bermakna pengguna tidak perlu melakukannya secara manual dan ia boleh diaplikasikan pada kelajuan sehingga 10 km/j.

Mazda MX-5 RF kini di M’sia –  A/T, M/T, dari RM243k

Di bawah hudnya terdapat enjin petrol 2.0 liter SkyActiv-G empat-silinder dengan hamburan kuasa 158 hp dan torque 200 Nm, sama seperti versi soft top. Selain transmisi automatik, ia turut ditawarkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan SkyActiv-MT.

Elemen lain sama juga seperti versi soft top termasuklah lampu utama LED adaptif, lampu nyalaan siang LED, rim 17-inci, sistem kemasukan tanpa kunci, butang pemula enjin, roda stereng dan tombol gear balutan kulit, pendingin hawa automatik, kawalan kelajuan, skrin TFT berwarna-sepenuhnya 4.6-inc bagi sistem hiburan dan skrin sesentuh tujuh-inci untuk sistem informasi MZD Connect bersama sistem bunyi Bose sembilan-pembesar suara.

MX-5 RF ini ditawarkan dengan pilihan warna iaitu Soul Red Metallic, Crystal White Pearl, Machine Grey dan Jet Black. Pembeliannya juga turut didatangkan dengan waranti selama lima-tahun/100,000 km dan tiga-tahun/60,000 km bagi pakej servis percuma.

Bagi mengetahui lebih lanjut mengenai MX-5 RF ini, sila layari CarBase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required