Kerajaan Thailand arahkan syarikat insurans untuk beri diskaun 10% bagi kereta yang dilengkapi dashcam

Kerajaan Thailand arahkan syarikat insurans untuk beri diskaun 10% bagi kereta yang dilengkapi <em>dashcam</em>

Kerajaan Thailand telah mengeluarkan arahan kepada penyedia-penyedia insuran di negara berkenaan agar memberikan diskaun antara 5% hingga 10% kepada pemegang-pemegang polisi yang memasang dashcam pada kenderaan mereka, lapor Bangkok Post.

Arahan berkuatkuasa serta merta berkenaan telah di tandatangani oleh setiausaha am Pejabat Suruhanjaya Insurans, Suthiphon Thaveechaiyagarn, dan telah disiarkan pada Gazet DiRaja pada Jumaat lalu.

Arahan tersebut menyatakan penaja jamin perlu untuk memotong premium insuran antara 5% hingga 10% untuk pelanggan yang memberikan bukti fotografik dari pemasangan dashcam pada bahagian hadapan kenderaan mereka. Pemilik kenderaan perlu memastikan bahawa dashcam berkenaan berfungsi semasa tempoh perlindungan insuran. Undang-undang ini adalah sama untuk semua kelas kenderaan.

Tujuan arahan ini dikeluarkan kerana dashcam sememangnya alat yang berguna untuk membantu mengurangkan pertikaian ketika berlakunya kemalangan. Ia akan membuatkan semua pihak lebih mudah, sama ada bagi pihak yang terlibat dengan kemalangan hingga ke pihak pegawai polis dan juga adjuster insurans.

Bercakap berkenaan insurans, bermula 1 Julai ini, insurans auto di Malaysia akan diliberalisasikan bagi membolehkan penyedia-penyedia insuran lebih berdaya saing dari segi produk dan juga harga. Ciri utama pada pasaran liberalisasi berkenaan adalah premiumnya dicaj berdasarkan profil risiko pemandu. Pemandu dengan rekod bersih dan juga kereta dengan sistem keselamatan yang berisiko rendah, akan menerima premium yang lebih rendah. Tetapi masih lagi belum jelas adakah dashcam akan termasuk dalam penilaian berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required