MRT: Pembinaan Laluan Sg.Buloh-Serdang-Putrajaya dijangka siap antara 15-18% menjelang akhir 2017

MRT: Pembinaan Laluan Sg.Buloh-Serdang-Putrajaya dijangka siap antara 15-18% menjelang akhir 2017

Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) menjangkakan penyiapan sebanyak 15 hingga 18% ke atas Jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) menjelang akhir 2017.

Menurut Pengarah Projek MRT Corp Jajaran SSP, Datuk Amiruddin Ma’aris, buat setakat ini, kemajuan keseluruhan MRT Jajaran SSP adalah pada 7.5% dan pembinaannya mengikut jadual.

Pagi tadi bertempat di Pusat Latihan MRT Lembah Klang, Sungai Buloh, MRT Corp telah mengadakan sesi taklimat kemajuan projek bagi Ahli-Ahli Parlimen, Dewan Undangan Negeri dan Majlis Pihak Berkuasa Tempatan di mana kawasan mereka terlibat dengan pembinaan Jajaran SSP ini.

“Memandangkan pakej kerja sivil dan sistem yang telah dianugerahkan, kerja-kerja pembinaan telah pun bermula bagi kedua-dua jajaran bertingkat utara dan selatan, bahagian bawah tanah dan depoh. Kerja-kerja sedang berjalan dengan pesat dalam semua bahagian,” kata Amiruddin.

Katanya lagi, bagi kerja-kerja bawah tanah, termasuk penempatan semula kemudahan utiliti, penggalian untuk kawasan stesen dan syaf, pengubahsuaian mesin pengorek terowong, termasuk pengeluaran, berjalan lancar pada tahap 8.7%.

Dengan kemajuan yang dicapai setakat ini, Amiruddin begitu positif tentang Fasa Pertama Laluan MRT SSP antara Kwasa Damansara ke Stesen MRT Kampung Batu S09 akan mula beroperasi pada Julai 2021, sementara keseluruhan laluan akan mula beroperasi sepenuhnya pada Julai 2022.

Jajaran SSP adalah aliran perkhidmatan MRT kedua yang merangkumi kawasan seluas 52.2 km yang menghubungkan sebanyak 35 stesen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required