SUV segmen-C Hyundai Tucson versi lebih liar akan dihasilkan oleh sayap berprestasi tinggi divisi N

SUV segmen-C Hyundai Tucson versi lebih liar akan dihasilkan oleh sayap berprestasi tinggi divisi N

Divisi talaan Hyundai N kini dilihat sedang sibuk untuk menyiapkan hot hatch i30 N, namun, model berkenaan hanyalah permulaan bagi model-model yang bakal menerima sentuhan ubahsuai liar dari sayap berprestasi tinggi tersebut. Albert Biermann, ketua ujian kenderaan dan pembangunan prestasi tinggi Hyundai memberitahu Drive, banyak lagi model akan diberi talaan seperti model berkenaan selepas ini termasuk SUV segmen-C Hyundai Tucson.

“Jika anda lihat Tucson hari ini ia sangat relaks, sangat selesa untuk dipandu, tetapi untuk versi N ia memerlukan lebih banyak kuasa, transmisi yang baik, pengendalian yang baik, tayar yang lebih sporty dan badan lebih rendah,” kata Biermann yang juga bekas naib presiden kejuruteraan BMW M.

“Kereta telah pun tersedia dan kami mempunyai perniagaan yang baik dalam segmen SUV. Kami mempunyai platform yang baik menerusi platform Tucson untuk menjadikannya SUV berprestasi tinggi,” tambah Biermann lagi.

Selain dari Tucson, Biermann turut memberikan petanda model lain termasuk i30 Coupe, Veloster coupe serba baharu yang bakal diperkenalkan tahun hadapan, serta barisan model segmen-B iaitu Accent dan juga SUV Kona turut bakal ditransformasikan sebagai jentera yang lebih buas oleh divisi N.

SUV segmen-C Hyundai Tucson versi lebih liar akan dihasilkan oleh sayap berprestasi tinggi divisi N

“Kami bermula dengan segmen-C [i30] dan Fastback [coupe] akan menurut jejaknya dan kami sudah pun bermula dengan konsep untuk segmen-B [Accent] dan juga SUV. Buat masa sekarang, kami terbuka.” jelas Biermann dan menambah “Elemen seronok-untuk-dipandu tidak terhad kepada saiz dan segmen kereta tersebut; anda boleh wujudkan kereta yang seronok dalam setiap segmen.”

Untuk masa hadapan, Biermann turut mengesahkan Hyundai perlu membina unit janakuasa alternatif bagi penyelesaian terhadap masalah undang-undang ekonomi bahan api yang akan dihadapi oleh divisi N.

“Pada titik tertentu di masa hadapan kami akan memerlukan sistem hibrid atau plug-in hybrid untuk memenuhi peraturan, jadi kami ia akan menjadi episod baharu dalam kereta berprestasi tinggi,” kata Biermann.

Walau bagaimanapun, kenderaan dengan lencana jenama mewah Hyundai iaitu Genesis setakat ini tidak dirancang untuk diberikan talaan dari divisi N. “Kami akan menerima G70 dengan enjin 3.3 liter turbo berkembar dan kami tidak bercadang untuk memberikan talaah berprestasi tinggi padanya. Ia akan dibina dengan keseimbangan yang baik, dan tidak akan dijadikan sebagai kereta N yang liar,” tegas Biermann.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required