Kerajaan bayar kembali RM1.1 bilion kos R&D Proton

Kerajaan bayar kembali RM1.1 bilion kos R&D Proton

Pada sesi soal jawab selepas perjanjian persefahaman Proton-Geely semalam, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata kerajaan akan membayar kembali (reimburse) sebanyak RM1.1 bilion bagi perbelanjaan yang terlah dikeluarkan oleh Proton untuk melakukan R&D bagi kenderaan baru sebelum ini.

Jumlah itu akan diberikan selepas perjanjian muktamad ditandatangani, yang dijangka akan berlaku pada Julai nanti. Johari juga menyentuh, Proton sebelum ini telah membelanjakan sebanyak RM3.5 bilion sebelum ini untuk tujuan R&D bagi model baru. Khabar angin yang mengatakan Proton akan menerima tambahan RM1.7 bilion dari kerajaan juga turut dinafikan.

Berkaitan pinjaman mudah berjumlah RM1.5 bilion yang diterima tahun lalu pula, adalah difahamkan bahawa Geely akan membayar semula jumlah itu sepenuhnya. Pinjaman mudah berkenaan diluluskan oleh kerajaan pada April 2016, dengan Proton bersetuju ke atas beberapa syarat, termasuk untuk mencari rakan strategik asing (FSP).

Dalam laporan terdahulu pada Julai 2014, Pengerusi Proton ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad meminta kerajaan untuk membayar semula sebahagian daripada perbelanjaan yang Proton laburkan untuk R&D. Menurut Ketua Pegawai Teknikal Proton, Abdul Rashid Musa di dalam satu laporan pada 2015, Proton ketika itu sudah membelanjakan RM18 bilion untuk tujuan R&D sejak 1983.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required