BMW 8 Series Concept muncul – produksi pada 2018

BMW 8 Series Concept muncul – produksi pada 2018

Selepas bertahun-tahun asyik disebut, dijumpai sedang diuji dan semalam imej awal bocor, akhirnya kereta coupe mewah daripada BMW muncul membuat penampilan rasmi. Ia kembali menggunakan nama yang sudah lama tidak diguna, iaitu sejak E31 terakhir keluar daripada baris produksi pada tahun 1999.

Menariknya, model ini bukan sekadar akan dibiarkan sebagai kereta konsep, malah akan dikeluarkan untuk pasaran awam menjelang tahun hadapan. Melihat kepada rekaannya, ia boleh dikatakan lebih ekspresif berbanding kenderaan BMW sekarang, dan garisan yang ada bercampur, antara yang beralun dan bersegi. Bonet hadapan menjunam ke bawah, menuju ke gril ‘kidney‘ yang besar, dan salur udara di bawah juga nampak besar kerana lampu utamanya nipis.

Melihat bahagian tepinya pula, terdapat tempat untuk udara keluar berhampiran lengkuk tayar hadapan, manakala lengkuk tayar belakang pula dijadikan lebar, untuk kedudukan yang lebih tegap. Tidak seperti kebanyakan kenderaan konsep sekarang, BMW 8 Series ini masih mempunyai cermin sisi.

Di bahagian belakang, cerminnya menjunam menghala ke penutup but belakang, tetapi kemudiannya naik balik pada bahagian yang kelihatan sperti spoiler bersepadu. Di setiap penjuru terdapat lampu LED yang menggunakan pencahayaan unik berbentuk L. Salur udara yang anda nampak di bahagian hadapan tadi, dijadikan sama juga untuk belakang dan dimasukkan sekali dengan muncung ekzos berkembar. Rim 21 inci dan warna Barcelona Grey Liquid melengkapkan penampilannya.

Biasa bagi BMW, bahagian kokpit dijadikan fokus kepada pemandu dan dibalut dengan kulit berwarna coklat gelap dan putih, bersama konsol tengah yang tinggi. Dengan adanya juga panel tengah yang membahagikan tempat duduk kiri dan kanan, pemandu akan tenggelam dalam kokpit ini. Tempat duduknya menggunakan gentian karbon manakala stereng gaya lumba pula mempunyai kemasan aluminium berkilat.

BMW 8 Series Concept muncul – produksi pada 2018

Tiada perincian teknikal yang didedahkan setakat ini, tetapi versi produksi 8 Series ini dijangka dibangunkan menggunakan platform modular Cluster Architecture (CLAR), yang menggunakan bahan serba ringan seperti aluminium, magnesium dan gentian karbon untuk mengurangkan berat.

Barisan 8 Series dijangka ditawarkan dengan pilihan enjin seperti 7 Series, termasuk enam silinder sebaris, V8 dan V12 turbocharge. Akan terdapat juga mode prestasi tinggi M8, yang masih dikuasakan oleh enjin sama seperti M5 F90 akan datang – V8 4.4 liter twin-turbo yang mampu menghasilkan lebih 600 hp, dan kuasa disampaikan kepada semua roda melalui sistem xDrive BMW yang lebih maju. Transmisi yang dijangka digunakan adalah automatik lapan kelajuan, berbanding klac berkembar M DCT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required