BMW M4 GT4 – kereta lumba yang sudah mula dijual, akan diuji dalam perlumbaan 24 jam di Nurburgring

BMW M4 GT4 – kereta lumba yang sudah mula dijual, akan diuji dalam perlumbaan 24 jam di Nurburgring

Kereta lumba BMW M4 GT4 telah pun mula dijual setelah melengkapkan ujian jalan 20,000 km, ujian terowong angin, serta pelbagai keadaan lain termasuk di dalam litar untuk suasana lumba sebenar. Ia dilancarkan dalam satu acara eksklusif untuk pelanggan di Litar Nurburgring, dengan harga 169,000 Euro termasuk VAT (RM809,753).

“Kami tidak sabar untuk melihat kejayaan kereta ini, yang digunakan oleh pasukan lumba pelanggan kami. Kami menawarkan sebuah kereta GT4 yang serba canggih dan tahan, dan digabungkan dengan kepakaran BMW Motorsport, serta asas kuat yang disediakan oleh BMW M4 Coupe. Pembangunan BMW M4 GT4 ini turut mengambil kira jarak pergerakannya, kecekapan kos dan mudah diselenggara,” kata pengarah BMW Motorsport, Jens Marquardt.

BMW menggunakan teknologi pengeluaran serta pembangunan inovatif yang terbukti, daripada kereta lumba untuk pelanggannya yang paling tinggi iaitu M6 GT3. Enjin, transmisi dan elektronik kereta ini diambil daripada M4 Coupe jalanan, manakala bonet gentian karbon datang daripada model edisi terhad M4 GTS. M4 GT4 ini turut ditambah dengan pintu gentian karbon, pembelah angin dan sayap belakang khas, serta sistem ekzos perlumbaan. Tempat duduk, brek dan pedal semuanya diambil daripada M6 GT3.

Satu perkara baru pada M4 GT4 adalah perisian kawalan enjinnya. Ia adalah kereta BMW Motorsport pertama yang dipasang dengan power stick, yang boleh diprogramkan untuk beberapa tahap prestasi enjin yang berbeza. Terima kasih kepada sistem ini, pelanggan boleh menukar karekter kereta dengan cepat, apabila berhadapan dengan keadaan litar yang berbeza.

Dalam waktu yang terdekat sebelum ini, BMW M4 GT4 telah diuji oleh ramai pemandu BMW sendiri serta pelanggan mereka yang berlumba di pelbagai litar, dengan menggunakan tayar serta keadaan yang berbeza. Tujuannya adalah untuk menyesuaikan kereta tersebut dengan semua aplikasi teknikal seperti untuk sistem stabiliti DSC dan ABS, dan memenuhi keperluan dalam perlumbaan secara paling terperinci.

Hujung minggu ini, BMW M4 GT4 akan digunakan dalam perlumbaan 24 jam Nurburgring, sebagai satu lagi platform ujiannya, dan ia akan dipandu oleh Junior Ricky Collard dan Jörg Weidinger, untuk mendapatkan lebih banyak pengetahuan tentang kereta tersebut.

GALERI: BMW M4 CS

GALERI: BMW M4 GTS

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required