Jaguar XE SV Project 8 – kereta jalanan paling berkuasa jenama itu, guna enjin V8 600 hp, 300 unit

Jaguar XE SV Project 8 – kereta jalanan paling berkuasa jenama itu, guna enjin V8 600 hp, 300 unit

Bahagian operasi kenderaan khas (SVO) Jaguar Land Rover telah mengumumkan pengeluaran apa yang dipanggil sebagai kereta jalanan Jaguar paling berkuasa, lincah dan ekstrem, iaitu Jaguar XE SV Project 8. Kereta ini dikatakan mampu memberi prestasi pemanduan seperti sebuah kereta supercar tetapi dinamik seperti sebuah sedan.

XE SV Project 8 akan menjadi kenderaan edisi pengumpul yang kedua oleh SVO, selepas Jaguar F-Pace Type Project 7 yang dikeluarkan pada tahun 2014. Sebagai sebuah model istimewa, hanya 300 unit XE SV Project 8 akan ditawarkan dan kesemuanya akan dipasang dengan tangan di pusat teknikal SVO do Coventry, England untuk pasaran sedunia.

Di bawah hud kenderaan ini terdapat enjin V8 5.0 liter supercharge yang ditala setinggi mungkin dan ia mampu menghasilkan sehingga 600 PS. Spesifikasi penuh hanya akan didedahkan apabila kenderaan ini membuat kemunculan pertama di khalayak ramai di Goodwood Festival of Speed 30 Jun ini. Ia juga telah dibangunkan dengan pengalaman di Nurburgring, seperti yang ditunjukkan dalam gambar dan video di bawah.

Jaguar XE SV Project 8 – kereta jalanan paling berkuasa jenama itu, guna enjin V8 600 hp, 300 unit

Untuk masa ini, Autocar memberitahu bahawa sedan berkuasa tinggi ini akan dilengkapi dengan sistem pacuan semua roda,dan menggunakan kotak gear automatik ZF lapan kelajuan. Ini juga menunjukkan bahawa XE SV Project 8 boleh memecut lebih pantas berbanding F-Type SVR, dengan jangkaan 0-100 km/j dalam masa bawah 3.5 saat dan laju maksimum 320 km/j.

“Ia adalah masa yang tepat untuk SVO mengeluarkan kereta jalanan berprestasi paling ekstrem dalam sejarah kenderaan Jaguar. Pasukan SVO seperti dirasuk oleh semangat prestasi dan komited untuk menghasilkan pengalaman memandu yang paling mengujakan,” kata pengarah urusan cabang prestasi Jaguar Land Rover, John Edwards.

“Pelanggan kami sebelum ini sudah teruja dengan penawaran F-Type Project 7. XE SV Project 8 baru ini pula membawa kejuruteraan prestasi dan aerodinamik ke tahap lebih tinggi, dan ia boleh difahami oleh peminat serta pengumpulnya,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required