Isu pengadang jalan di LPT2 berbahaya atau tidak selamat disangkal – material lain dalam percubaan

Isu pengadang jalan di LPT2 berbahaya atau tidak selamat disangkal – material lain dalam percubaan

Sebelum ini ada pihak yang mendakwa, pengadang jalan di Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) adalah berbahaya dan tidak selamat, namun sehingga kini tiada laporan rasmi dibuat berhubung perkara ini.

Justeru, Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam, Tenaga dan Teknologi Hijau negeri, Ir Rosli Othman berkata isu ini tidak berbangkit, malahan pengadang jalan tersebut adalah mengikut standard lebuh raya di negara ini, iaitu ‘guardrail’ yang diperbuat daripada material ‘mild steel’.

“Setakat ini tiada lagi laporan dibuat berdasarkan dakwaan itu. Memang ada berlaku kemalangan akibat rempuhan pengadang tapi ia terlalu kecil. Jika katakan material yang digunakan tidak selamat, ia diguna pakai di seluruh negara. Pemasangan pengadang ini amat penting, terutamanya bagi mengelakkan mangsa terpelanting keluar jika berlaku kemalangan atau kejadian tidak diingini,” ujarnya kepada Sinar Harian.

Walau bagaimana pun, jelasnya lagi, pihaknya sentiasa berusaha untuk meningkatkan keselamatan di LPT2 termasuk mempromosikan kempen keselamatan jalanraya. Malahan sekarang ini, ada pihak industri yang sedang mencuba pengadang menggunakan material lain, namun ia masih di peringkat percubaan.

Isu pengadang jalan di LPT2 berbahaya atau tidak selamat disangkal – material lain dalam percubaan

Tidak seperti mana ‘guardrail’ yang diguna pakai sekarang ini, ‘guardrail’ yang dalam percubaan itu boleh respons dan anjal serta tidak ‘rigid’ sebagaimana sekarang ini.

“Apa yang kita lihat, antara faktor kemalangan berlaku adalah akibat memandu laju dan mereka terburu-buru, selain keletihan atau mengantuk. Lagi-lagi apabila musim cuti sekolah dan perayaan, ramai yang menggunakan LPT2. Jadi, kita nak galakkan mereka berhenti rehat. Kalau dari Gambang misalnya, mereka boleh berhenti di Perasing, Kemaman atau Paka, Dungun supaya mereka tidak keletihan,” katanya.

Menurut Rosli lagi, pihaknya juga telah membuat perjumpaan dengan agensi berkaitan seperti Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan PLUS serta pengusaha di R&R. Menerusi perjumpaan itu, beberapa cadangan penambahbaikan telah dibuat.

Antaranya ialah menggalakkan bas ekspres dan lori berhenti di R&R Perasing, Kemaman kerana lokasinya yang menarik, di samping menyediakan pelbagai kemudahan.

Jelasnya lagi, LPT2 diiktiraf antara yang terbaik kerana radius dan selekohnya yang besar, membolehkan pengguna memandu dengan lebih baik dan selesa. Walau bagaimana pun, beliau turut menasihati agar pengguna jalan raya supaya menitikberatkan langkah keselamatan, selain memastikan pemandu sentiasa berada dalam keadaan bersedia untuk memandu, terutamanya bagi perjalanan jauh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required