Nissan Leaf 2018 – generasi kedua, teknologi terkini

Nissan kini telah mula memberi petunjuk bagi ketibaan model elektrik Leaf 2018, yang akan turut dilengkapi dengan teknologi bantuan pemanduan ProPILOT Assist yang dibangunkan oleh syarikat itu. Ditunjukkan dalam artikel ini ialah demonstrasi tentang bagaimana sistem berkenaan berfungsi, disertakan dengan paparan meter kenderaan itu ketika sistem ProPILOT Assist sedang aktif.

Sistem berkenaan akan memberi bantuan sekiranya pemandu terlibat di dalam kesesakan jalan raya; ia akan mengawal stereng kenderaan, pedal dan input pendikit serta brek ketika pemanduan dalam laluan tunggal. Nissan memaklumkan sistem itu akan sampai ke tahap mampu mengendalikan kenderaan pada persimpangan dalam bandar – yang menjadi satu daripada matlamat rancangan Nissan Intelligent Mobility.

Nissan Leaf 2018 – generasi kedua, teknologi terkini

Dari segi rekaan, Leaf terbaru ini tampil dengan rupa yang lebih agresif dan sporty, diinspirasikan oleh model Micra, dengan rekaan lampu utama yang lebih tajam. Versi prototaip yang kelihatan sebelum ini mengesahkan arah reka bentuk itu, dengan sebahagian daripadanya diambil dari IDS Concept.

Nissan bagaimanapun masih belum mendedahkan apa-apa maklumat berkaitan sistem janakuasa elektrik sepenuhnya model ini. Khabar angin mengatakan ia bakal menawarkan jarak perjalanan yang lebih panjang berbanding model terdahulu kerana penggunaan pek bateri yang lebih besar. Bagi model sedia ada Leaf, ia menggunakan bateri lithium-ion 30 kW.

SPYSHOT: Nissan Leaf 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required