Projek bas bertingkat China dibatalkan secara rasmi

Projek bas bertingkat China dibatalkan secara rasmi

Anda pernah terbaca tentang projek bas bertingkat di China yang dikenali dengan nama Transit Elevated Bus (TEB)? Ideanya adalah untuk membolehkan bas berkenaan bergerak di atas kenderaan lain di jalan raya dan membantu mengurangkan kesesakan trafik seperti yang diumumkan untuk bandar Qinhuangdao.

Namun, projek itu kini telah dibatalkan. Menurut laporan Hong Kong Economic Journal, pihak berkuasa di sana telah mengarahkan supaya trek laluan TEB sepanjang 300 meter yang menurut penduduk sekitar telah menyebabkan lebih banyak masalah trafik.

TEB mempunyai dimensi 22 meter panjang, 7.8 meter lebar, 4.8 meter tinggi dan boleh melepasi mana-mana kenderaan di bawahnya yang berketinggian 2.1 meter. Ia mampu membawa 300 penumpang dalam satu-satu masa, dan dikuasakan oleh tenaga elektrik dan solar serta mampu bergerak selaju 60 km/j.

Projek berkenaan diselubungi banyak kontroversi, antaranya ramai yang mendakwa ia adalah sebuah penipuan untuk tujuan meraih dana daripada pelabur semata-mata. Ia didanai melalui pinjaman peer-to-peer (P2P), di mana sebuah syarikat atas talian akan memadankan pelabur yang berpotensi dengan peminjam, menjanjikan pulangan tinggi.

Platform P2P beroperasi tanpa diselia peraturan yang jelas dan berada dalam grey area di China, dengan penipuan berlaku agak kerap dalam sektor berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required