Rapid Rail Sdn Bhd (Rapid Rail) menasihati para penumpang Transit Aliran Ringan (LRT) khususnya yang berkerusi roda agar berhati-hati ketika menggunakan tren.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Datuk Zohari Sulaiman, penumpang Orang Kurang Upaya (OKU) yang berkerusi roda boleh meminta bantuan petugas di stesen LRT semasa memasuki atau keluar daripada tren agar mereka tidak tersangkut pada ruang platform yang ada antara lantai plaform dan tren, seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

“Jika tanpa kehadiran Polis Bantuan kami atau sebarang petugas lain di platform, OKU bolen meminta bantuan penumpang lain,” ujarnya yang mengulas kes yang pernah berlaku sebelum ini di mana kerusi roda seorang OKU tersangkut pada platform di Setesen LRT Pusat Bandar Puchong.

Zohari berkata pengguna juga perlu memastikan kerusi roda mereka berada dalam keadaan baik.

Selain itu pengumuman turut dibuat dari semasa ke semasa agar penumpang berhati-hati dengan ruang yang ada, katanya.

“Bila masuk atau keluar daripada tren, penumpang atas kerusi roda perlu pastikan kerusi roda mereka betul-betul menghadap pintu tren. Jangan masuk atau keluar dari sebelah tepi. Juga jangan tergesa-gesa kerana masa untuk masuk dan keluar adalah mencukupi,” katanya.