Yamaha NVX 155 dilancarkan di Malaysia – RM10,500

Yamaha NVX 155 dilancarkan di Malaysia – RM10,500

Model skuter yang ditunggu ramai iaitu Yamaha NVX 155 akhirnya kini dilancarkan secara rasmi oleh Hong Leong Yamaha Motor Sdn Bhd untuk pasaran Malaysia dengan harga RM10,500 termasuk GST, tetapi tanpa insurans. Motosikal ini pertama kali membuat penampilan di Malaysia Oktober tahun lalu sewaktu pusingan perlumbaan MotoGP di Sepang.

Bagi pasaran Malaysia, hanya satu varian yang ditawarkan, iaitu varian tertinggi S-Version seperti yang dijual di Indonesia. Ini bermakna, NVX 155 yang dijual di Malaysia dilengkapi dengan sistem brek ABS pada tayar hadapannya. Pilihan warna yang diberi pula ada tiga iaitu biru, hitam dan merah matte.

Yamaha NVX 155 dikuasakan oleh enjin 155 cc suntikan bahan api, dengan teknologi Blue Core dan VVA, dan ia adalah unit sama seperti yang terdapat pada model NMax, berkuasa 14.8 hp dan 13.8 Nm tork. Namun sesuatu yang menarik ada pada NVX 155 adalah sistem kunci pintar yang membolehkan pengguna memulakan enjin tanpa perlu memasukkan kunci pada motosikal (tetapi berada berdekatan). Enjin ini juga mempunyai sistem Start/Stop automatik.

Selain penampilan yang lebih sporty, NVX 155 juga mempunyai kelengkapan berteknologi seperti yang boleh dilihat pada bahagian meternya, yang menggunakan skrin LCD digital 5.8 inci. Di bahagian bawah pemegang motosikal ini terdapat satu ruang simpanan kecil bersama soket pengecas USB untuk peranti elektronik.

Ciri lain yang ada pada NVX 155 adalah termasuk brek cakera di hadapan, dram di belakang, fork teleskopik di hadapan, dua penyerap hentak di belakang, tayar tanpa tiub 110/80 di hadapan, 140/70 di belakang, tangki bahan api 4.6 liter, berat 118 kg (18 kg lebih ringan berbanding NMax 155) dan transmisi automatik tali sawat.

Semasa majlis pelancaran NVX 155 ini, HLYM turut mengumumkan bahawa satu siri perlumbaan NVX 155 akan diadakan bersama pusingan perlumbaan Cub Prix, bermula dari pusingan keenam sehingga pusingan kesepuluh. Pelumbanya terdiri daripada pelumba baru yang dilihat berbakat dan sebanyak sehingga 20 buah NVX 155 diubahsuai untuk kegunaan perlumbaan ini.



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • KangkungBelacan on Jul 12, 2017 at 4:46 pm

    Saya harap akan ada review ttg testride dan perbandingan antara N-Max dan NVX dlm masa trdekat ni.
    Im in the market for one of them now.
    Tq paultan.

    Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0
  • Zaini on Jul 09, 2018 at 4:28 pm

    NVX tiada stock..Ada dealer ambil kesempatan
    Jual pada harga yg melampau RM12/R13 & ada
    RM 14 ( harga asal RM10500) di Seremban

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required