Kia Sorento UM facelift 2018 untuk Korea Selatan

Kia Sorento UM facelift 2018 untuk Korea Selatan

Kia Sorento telah diberikan facelift untuk pasaran Korea Selatan. Ini adalah pembaharuan bagi Sorento UM generasi ketiga yang sudah berada dalam pasaran sejak tahun 2014. SUV besar ini sudah sedia menarik dan pembaharuan ini tidak pergi terlalu jauh daripada rekaan asalnya, namun kelengkapan terkini telah diberi.

Pada bahagian hadapan, perubahan paling ketara adalah pada lampu utamanya, yang kini adalah unit LED penuh dalam rekaan berbentuk bulat bagi model spesifikasi tertinggi. Kedudukan asal lampu siang (DRL) kenderaan ini juga telah diubah ke bahagian bawah lampu utama.

Rekaan “diamond stud” pada gril Sorento sebelum facelift ini telah ditukar kepada rekaan bersisik yang kelihatan lebih berkilat, manakala lampu kabus pula mempunyai rekaan berpetak kecil. Memandangkan lampu kabus ini sekarang adalah LED, saiznya juga adalah lebih kecil.

Pada bahagian belakang, bentuk pencahayaan LED lampunya telah diubah dan dijadikan lebih berlekuk, manakala lampu brek pula kini adalah jalur LED menegak. Terdapat juga rekaan lampu dengan tiga jalur melintang bagi varian yang lebih bawah. Profail bampar Sorento facelift ini telah diubah, dan muncung ekzosnya kini keluar sedikit dari bampar dengan bentuk petak berwarna krom (sebelum ini muncungnya turun ke bawah).

Di dalam, misi Kia adalah untuk meningkatkan lagi rasa mewah pada SUV ini. Rekaan roda stereng dengan fungsi pemanas adalah baru, dan unit sistem hiburannya adalah yang paling terkini daripada Hyundai/Kia, dengan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay. Tombol gear juga adalah baru.

Ciri baru lain pada bahagian dalam adalah termasuk tempat duduk kulit dengan liang udara, tempat duduk hadapan dengan sambungan yang boleh dilaras secara elektrik dan pengecas tanpa wayar Qi. Turut diberi adalah penutup but belakang yang boleh dibuka secara elektrik.

Pada aspek keselamatan, ciri seperti lane keeping assist, smart cruise control dengan forward collision assist, blind spot warning, dynamic bending lights, sistem pemerhatian tekanan angin tayar dan amaran untuk pemandu kini boleh didapati pada Sorento.

Sorento facelift ini boleh didapati sama ada dalam pilihan lima tempat duduk atau tujuh tempat duduk, dan tiga enjin disediakan sebagai pilihan di Korea – 2.0 liter diesel (186 PS/402 Nm), 2.2 liter diesel (202 PS/441 Nm) dan 2.0 T-GDI petrol 240 PS/353 Nm. Pembeli juga boleh memilih pacuan 2WD atau 4WD dan harganya bermula 27,850,000 won (RM106,084) di sana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required