John Hennessey jemput pemilik-pemilik Dodge Demon untuk berlumba di litar drag Lonestar Motorsports

John Hennessey jemput pemilik-pemilik Dodge Demon untuk berlumba di litar drag Lonestar Motorsports

Dodge Challenger SRT Demon diiktiraf sebagai kereta produksi terpantas di dunia – dijana enjin HEMI V8 6.2 liter supercharged berkuasa 840 hp serta tork maksima 1,044 Nm, membolehkan ia memecut dari 0-97 km/j (0-60 bs/j) dalam masa hanya 2.3 saat dan menghabiskan jarak suku batu (400 m) pada litar drag dari kedudukan pegun hanya 9.65 saat pada kelajuan 225 km/j.

Disebabkan kuasanya yang begitu menggerunkan ini, United States National Hot Rod Association (NHRA) mengharamkan mana-mana Dodge Demon standard tanpa rollcage dan brek payung terjun untuk berlumba di litar drag ahli-ahlinya. Pengharaman ini jelas menghampakan peminat muscle car Dodge siri Hellcat, serta pemilik-pemilik versi Demon berkenaan.

Atas kekecewaan ini, John Hennessey, pemilik syarikat penala dari Amerika Syarikat – Hennessey Performance – telah menghantar surat terbuka kepada Tim Kuniskis, ketua divisi jenama kereta penumpang FCA Amerika untuk ‘membebaskan Demon (kereta ini dalam bahasa melayu bermaksud syaitan) dari dibelenggu’.

Maksud Hennessy, beliau menjemput pemilik-pemilik Dodge Demon ke litar drag milik syarikatnya, Lone Star Motorsport Park untuk berlumba tanpa halangan. Dalam surat berkenaan Hennessey turut menyebut beliau berterima kasih kepada FCA kerana menghasilkan sebuah jentera hebat yang mampu memecut sekitar sembilan saat untuk jarak suku batu dalam keadaan standard dan masih dilindungi waranti pengeluar, dan beliau sendiri bercadang untuk membelinya dalam masa terdekat.

Namun disebabkan pengharaman yang diwartakan oleh NHRA, Hennessey merupakan antara yang kecewa, justeru menjemput pemilik-pemilik Demon untuk berlumba di litar miliknya, tanpa memerlukan mereka memasang rollcage mahupun brek payung terjun.

Walau bagaimanapun, beliau menetapkan satu syarat untuk pemilik-pemilik berkenaan iaitu mereka perlu menamatkan kursus perlumbaan drag selama satu hari yang akan mengajar perkara-perkara seperti bagaimana untuk melakukan burnout, melaras tekanan angin tayar dan bagaimana untuk menggunakan kereta mereka dengan selamat ketika perlumbaan drag.

Walaupun tanpa rollcage dan brek payung terjun, Dodge Demon sebenarnya telahpun dipadankan dengan pelbagai kelengkapan jentera drag sebenar sebagai ciri standard antaranya, tayar drag sebenar Nitto NT05R (diluluskan untuk digunakan pada jalan raya) bersaiz 315/40R18 di belakang, rim drag hadapan yang lebih kurus serta modul pengawal enjin prestasi dengan kalibrasi minyak oktana tinggi yang membolehkan jentera ini menggunakan bahan api perlumbaan sebenar dengan hanya menekan satu suis.

GALERI:Dodge Challenger SRT Demon

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required