MRT, Rapid Rail cari jalan untuk tangani vandalisme

MRT, Rapid Rail cari jalan untuk tangani vandalisme

Fasa kedua perkhidmatan Transit Aliran Massa (MRT) Sungai Buloh-Kajang yang baru memulakan operasi sejak 17 Julai lalu juga tidak terlepas daripada ‘tangan-tangan nakal’ yang sengaja melakukan vandalisme atau pun kerosakan pada beberapa fasilitinya.

Sejak beberapa hari ini, foto-foto kerosakan fasilitinya telah disebarkan menerusi laman media sosial Facebook dan menerima banyak maklumbalas daripada netizen sendiri. Rata-ratanya marah dengan tindakan ‘penggemar vandalisme’ ini kerana beranggapan golongan ini tidak bersyukur dan menghargai kemudahan awam yang disediakan. Namun ada juga netizen yang mengatakan penggunaan material yang kurang berkualiti antara penyebab ada fasiliti yang cepat rosak.

Walau bagaimana pun, Mass Rapid Transit Corporation (MRT Corp) dengan kerjasama pengendali MRT, Rapid Rail, akan segera mencari jalan untuk menangani isu ini, laporan The Sun.

Pengarah Strategik Komunikasi dan Hal Ehwal Pihak Berkepentingan MRT COrp Dato’ Najmuddin Abdullah menggesa agar rakyat Malaysia lebih meningkatkan kesedaran sivik dan bersama menjaga harta awam ini, kerana katanya pihak syarikat terpaksa mengeluarkan perbelanjaan yang besar untuk memperbaiki segala kerosakan ini.

“Semua orang patut berasa bangga dengan fasiliti baharu ini dan ia juga adalah peranan kita bersama untuk menjaganya. Gunakannya dengan cermat dan ingat orang lain yang turut akan menggunakannya,” ujarnya sambil menambah pihaknya akan melakukan siasatan untuk mengenalpasti suspek yang terlibat dengan kegiatan vandalisme ini.

Sebelum ini, beliau telah memuat naik entri menerusi Facebook meluahkan rasa kecewanya berhubung dengan fasiliti yang dirosakkan di stesen Merdeka, Bukit Bintang dan Maluri, “Begitu banyak kesan calar pada bangku dan dinding. Malah ada juga kerosakan di tandas. Malah tandas untuk OKU juga pecah dua hari lalu.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required