Mercedes-Benz E-Class Coupe kini dilancarkan di Malaysia – tiga varian, harga dari RM436k

Mercedes-Benz E-Class Coupe kini dilancarkan di Malaysia – tiga varian, harga dari RM436k

April lalu, model sedan E-Class dengan empat varian iaitu E 200 Avantgarde, E 250 Avantgarde, E 250 Exclusive dan E 300 telah dilancarkan di Malaysia. Kali ini tiba pula giliran E-Class Coupe baharu dilancarkan untuk pasaran tempatan, yang bakal menyertai barisan model Dream Car Collection.

Walau bagaimana pun ternyata barisan E-Class Coupe lebih menguja, dengan penampilannya yang mengiurkan, malah harganya juga lebih tinggi berbanding model sedan dalam famili E-Class. Hadir dengan dua varian iaitu E 200 Coupe AMG Line dan E 300 Coupe AMG Line yang turut didatangkan dengan satu lagi varian eksklusif iaitu E 300 Coupe Edition 1 yang terhad 500 unit sahaja.

Seperti mana yang dinyatakan, harganya dikategorikan sebagai tinggi tetapi setanding dengan imej, kualiti dan prestasinya. Bagi E 200 Coupe AMG Line ditawarkan pada harga RM435,888, manakala E 300 Coupe AMG pula RM499,888 dan RM534,888 bagi memiliki E 300 Coupe Edition 1. Kesemua harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan (berserta GST) dan tanpa insurans.

Mercedes-Benz E-Class Coupe kini dilancarkan di Malaysia – tiga varian, harga dari RM436k

Menampilkan imej yang serba mewah, sofistikated, maskulin, elegan dan moden, barisan E-Class Coupe ternyata sesuai untuk mereka yang bercitarasa tinggi (dan pastinya berkemampuan dari segi wang Ringgit). Bahagian luarannya ternyata lebih menggoda dengan padanan kit luaran AMG Line bagi varian E 200 Coupe dan E 300 Coupe, manakala kit Edition 1 tampil lebih ekslusif buat varian E 300 Coupe Edition 1 serta turut didatangkan dengan Night Package dengan perincian kekemasan berwarna hitam berkilat. Kit luaran ini termasuklah padanan gril radiator berlian dan gril sport yang diposisikan sedikit bawah bersama logo bintangnya yang menampakkan ciri lebih berkarakteristik pada E-Class Coupe baharu ini.

Teknologi terkini pastinya menjadi pilihan bagi barisan E-Class Coupe ini dengan menampilkan lampu utama MULTIBEAM LED beresolusi tinggi, di mana lampu ini mampu menyuluh dengan lebih terang tanpa menyilaukan pandangan pengguna kenderaan yang lain. Selain itu, Adaptive Highbeam Assist Plus turut ditampilkan bagi model E-Class Coupe baharu ini.

Menampakkan lagi imbasan sporty, varian E 2000 Coupe ditampilkan dengan rim aloi-ringan lima-jejari AMG 18-inci, sementara rim aloi-ringan pelbagai-jejari dengan kekemasan hitam berkilat 20-inci dipadankan buat E 300 Coupe dan E 300 Coupe Edition 1. Malah kedua-dua varian tertinggi ini juga turut ditampilkan dengan bumbung matahari gelangsar panoramik bagi menyerlahkan lagi gayanya. Untuk bahagian belakangnya pula, ia turut dipadankan dengan lampu LED dan dengan teknologi optik kristal yang bersifat inovatif, lampu belakang ini juga menampilkan kesan pencahayaan yang lebih terang dan menyeluruh tanpa menyilaukan pandangan pemandu di sekitarnya.

Mercedes-Benz E-Class Coupe kini dilancarkan di Malaysia – tiga varian, harga dari RM436k

Menjengah bahagian kabinnya, aura penuh kemewahan dengan gaya kontemporari dan sofistikated menjadi bancuhan utama. Ketiga-tiga varian dilengkapi rekaan dalaman AMG Line termasuk papan pemuka dengan balutan ARTICO sentuhan lembut (kekemasan kulit Nappa bagi E 300 Edition 1). Selain itu, ia turut dilengkapi dengan roda stereng sport pelbagai-fungsi dengan balutan kulit Nappa berwarna hitam (gabungan gentian mikro DINAMICA untuk E 300 Edition 1), jam analog, pencahayaan ambien dengan 64 warna, panel ambang pintu iluminasi dengan perkataan Mercedes-Benz.

Bagi konsol tengah, varian E 200 Coupe memilih kekemasan kayuan hitam pekat, manakala bagi E 300 Coupe dan E 300 Coupe Edition 1 pula dipadankan dengan kekamasan hitam berkilat. Sementara bagi alas lantai AMG dengan perkataan “AMG” di atasnya pula untuk varian E 200 Coupe dan E 300 Coupe, manakala pakej Edition 1 untuk E 300 Edition 1. Malah ketiga-tiga varian turut menampilkan tempat duduk balutan kulit upholstery nappa dua-tona dengan pelarasan elektronik dan fungsi memori untuk tempat duduk hadapan.

Menariknya, ia turut menampilkan paparan 12.3-inci dengan resolusi tinggi, unik di dalam segmennya. Di mana ia diletakkan di bawah kanta tunggal untuk menghasilkan Widescreen Cockpit yang muncul bagai imej terapung. Bagi kluster instrumen pula, ia dipaparkan dengan tiga gaya berbeza iaitu “Classic”, “Sport” dan “Progressive”.

Mercedes-Benz E-Class Coupe kini dilancarkan di Malaysia – tiga varian, harga dari RM436k

Manakala butang kawalan pada roda stereng pula membolehkan pemandu mengawal kluster instrumen dan sistem multimedia menggunakan geseran jari tanpa perlu melepaskan tangan daripada roda stereng. Kawalan tambahan terletak pada pad sesentuh dengan kawalan pada konsol tengah, yang boleh mengesan tulisan tangan, termasuk sistem kawalan suara LINGUATRONIC.

Selain itu, ia turut dilengkapi kawalan suhu automatik THERMOTRONIC, pakej KEYLESS-GO, tirai matahari berkuasa untuk tingkap belakang, kamera Pandangan Sekeliling, pakej parkir dengan Parking Pilot dan PARKTRONIC, kawalan kelajuan, cermin luaran dan dalaman dengan fungsi anti-silau automatik dan akses bebas-tangan. Malah turut dipadankan dengan COMAND Online, pad sesentuh dengan kawalan, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto serta sistem pengecasan tanpa wayar bagi peranti termasuk telefon pintar. Tambahan untuk varian E 300 Coupe dan Edition 1, dilengkapi paparan Head-up, sistem bunyi sekeliling Burmester dan pakej AIR-BALANCE .

Dengan dimensi 4,826 mm (+123 mm) panjang, selebar 1,860 mm (+74 mm) dan ketinggian 1,430 mm (+33 mm), E-Class Coupe baharu ini lebih menyerlah berbanding model terdahulu. Sekaligus turut memberikan ruang dalaman yang lebih luas dan selesa untuk penumpangnya.

Mercedes-Benz E-Class Coupe kini dilancarkan di Malaysia – tiga varian, harga dari RM436k

Bagi mekanikalnya, E 200 Coupe dijanakan oleh enjin 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder sebaris yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 184 hp dan tork 300 Nm. Bagi pacuan 0-100 km/j mampu dicapai dalam 7.8 saat dan kelajuan maksimum mencecah 240 km/j. Penggunaan bahan apinya pula sekitar 6.0 liter per km.

Bagi varian E 300 Coupe dan E 300 Coupe Edition 1 pula, dikuasakan oleh enjin yang sama namun memiliki hamburan output yang lebih tinggi iaitu mencapai 245 hp dan tork 370 Nm. Dalam hanya 6.4 saat bagi pacuan 0-100 km/j dan kelajuan maksimum mencecah 250 km/j. Penggunaan bahan apinya pula dianggarkan sekitar 6.4 liter per km.

Kesemua varian dilengkapi dengan sistem suspensi yang lebih tegar bagi memberikan pengendalian yang lebih mantap. Varian Coupe ini turut didatangkan dengan suspensi AGILITY CONTROL secara standard dengan perendam selektif dan pasif. Bagi menampilkan rupa yang lebih sporty, suspensinya telah direndahkan sebanyak 15 mm berbanding model Saloon dan ditala untuk lebih keselasaan dengan sistem amplitude-dependent damping.

Bukan itu sahaja, sistem DYNAMIC SELECT turut ditampilkan termasuk bagi respon pendikit, fungsi ECO start/stop, titik penukaran bagi transmisi automatik dan banyak lagi. Malah ia turut menampilkan mod transmisi; Comfort, ECO, Sport, Sport + dan Individual.

Bagi aspek keselamatannya, ia turut didatangkan dengan Bantuan Brek Aktif secara standard, selain kawalan kestabilan, sistem PRE-SAFE, ABS dengan EBD, sistem Perlindungan anti-kecurian, ISOFIX, amaran perlanggaran, sistem pemantauan tekanan tayar, sistem pemantauan dalaman dan enam beg udara.

Mercedes-Benz Malaysia turut menawarkan Agility Financing untuk barisan Mercedes-Benz Dream Car. Di mana pelanggan boleh menikmati bayaran bulanan bagi E 200 Coupe baharu pada RM4,358*, E 300 Coupé pada RM4,998* dan E 300 Coupé Edition 1 pada RM5,348* sebulan dengan tempoh pegangan Agility Financing selama tiga-tahun, berbanding ansuran bulan konversional. Tertakluk pada terma dan syarat.

Untuk mengetahui lebih lanjut perincian dan spesifikasi penuh bagi E-Class Coupe baharu ini, sila layari CarBase.my.

GALERI: Mercedes-Benz E 200 Coupe AMG LINE

GALERI: Mercedes-Benz E 300 Coupe AMG LINE

GALERI: Mercedes-Benz E 300 Coupe Edition 1

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required