Toyota sedang membina bateri cas cepat untuk kereta elektrik – penuh dalam masa hanya berberapa minit

Toyota sedang membina bateri cas cepat untuk kereta elektrik – penuh dalam masa hanya berberapa minit

Toyota kini sedang membina bateri pepejal-sepenuhnya baharu yang mampu memberikan jarak perjalanan lebih jauh dan tempoh cas lebih cepat untuk kereta elektrik sepenuhnya, menurut laporan akhbar Jepun Chunichi Shimbun. Syarikat berkenaan mensasarkan untuk mengkomersialkan bateri-pepejal berkenaan pada awal 2020 kelak, dan ia dibina bagi membolehkan cas penuh diperolehi dalam masa hanya berberapa minit.

Toyota berharap usaha ini bakal mendekatkan jurangnya dengan Nissan dan juga Tesla dalam pasaran kenderaan elektrik sepenuhnya, walaupun jenama berkenaan masih lagi tidak dapat memastikan sama ada mereka boleh atau tidak untuk mendahului pesaing utama dalam pasaran tersebut kerana proses produksi yang memerlukan kawalan kualiti yang lebih ketat.

“Jarak antara ujian makmal dan pengeluaran agak jauh. Tahun 2022 masih lagi jauh, dan banyak perubahan akan berlaku dalam masa tersebut,” kata penganalisis automotif CLSA, Christopher Ritcher kepada Reuters. Bateri pepejal juga bakal memberikan kelebihan dari segi keselamatan berbanding bateri lithium-ion konvensional, kerana binaan elektrolit pepejal adalah bertentangan dengan elektrolit cecair yang mempunyai risiko tertumpah jika ia terlibat dalam kemalangan.

Berberapa syarikat lain turut dilaporkan sedang berusaha untuk membawa bateri pepejal ke dalam pasaran, seperti bateri pepejal Sakti3 yang dibangunkan oleh Dyson, syarikat yang berpengkalan di Michigan, Amerika SYarikat, yang kini masih lagi belum menjadi kenyataan, menurut Electrek. Bosch juga sedang membangunkan bateri sedemikian, yang dipercayai dalam bentuk pek bateri 50 kWh dengan berat tidak sampai 200 kg.

Dalam masa yang sama, Toyota kini sedang berusaha untuk menghasilkan kereta elektrik sepenuhnya bagi diperkenalkan dalam pasaran. Tahun lalu, gergasi automotif Jepun tersebut mewujudkan syarikat dalaman untuk menghasilkan kereta elektrik yang dianggotai oleh Toyota Industries Corp, Aisin Seiki, Denso dan TMC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required