Continental akan tunjuk sistem mengecas kenderaan induktif tanpa wayar di Frankfurt Motor Show 2017

Continental akan tunjuk sistem mengecas kenderaan induktif tanpa wayar di Frankfurt Motor Show 2017

Pengeluar komponen automotif iaitu Continental mempunyai cita-cita tinggi untuk menjadikan pemilikan kenderaan elektrik lebih mudah – mereka akan menunjukkan sistem mengecas induktif tanpa wayar baru semasa Frankfurt Motor Show 2017 bulan hadapan.

Ia dikatakan boleh diguna untuk kedua-dua kereta dan motosikal, dan pemandu hanya perlu meletakkan kenderaan mereka betul-betul di atas pad mengecas yang terletak atas jalan untuk memulakan pengecasan. “Pada masa ini, apa sahaja sebab boleh diberikan berkenaan kenapa pemandu kenderaan elektrik tidak mahu mengambil peluang yang ada untuk mengecas kenderaan mereka. Sekiranya di luar basah atau sejuk, mereka mungkin tidak mahu keluar dan bersusah payah menguruskan kabel untuk mengecas.”

“Kita perlu menjadikan proses mengecas lebih praktikal dan mesra pengguna. Teknologi mengecas induktif akan menjadi satu langkah yang besar dalam mencapati tujuan ini,” kata pakar Continental, Thomas Röhrl. Syarikat ini juga mendakwa bahawa teknologi induktif ini dapat meningkatkan keseimbangan tenaga keseluruhan serta jarak gerak kenderaan kerana pemandu tidak perlu berbuat apa-apa.

Continental akan tunjuk sistem mengecas kenderaan induktif tanpa wayar di Frankfurt Motor Show 2017

Sebaik kenderaan menghampiri pad mengecas ini, pemandu akan dikenal pasti secara automatik dan memberi panduan untuk meletakkan kereta melalui sistem navigasi mikro. Apabila sudah tepat, proses mengecas akan bermula. Sistem ini mempunyai toleransi kedudukan kenderaan lebih 10 sm, bagi mendapatkan kuasa mengecas terbaik.

Kuasa daripada pad mengecas ini disampaikan kepada kenderaan melalui penerima (receiver) yang terletak di bawah kenderaan, dan ia membenarkan kadar pengecasan sehingga 11 kW – bersamaan satu kilometer untuk setiap satu minit. “Jadi sekiranya pemilik mengecas sementara membel-belah selama 20 minit, selepas itu kenderaan mereka boleh bergerak sehingga 20 km,” kata Röhrl.

Beberapa langkah keselamatan telah disepadukan pada sistem ini termasuk fungsi pemerhatian jarak yang boleh mengesan sekiranya terdapat objek asing antara kenderaan dan pad tersebut, seterusnya menghentikan proses mengecas. Pad itu sendiri boleh menahan berat sehingga 500 kg.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required