Indonesia mahu kurangkan ‘cukai mewah’ sedan, sasar tambah pengeluaran lokal dan tingkatkan jualan

Indonesia mahu kurangkan ‘cukai mewah’ sedan, sasar tambah pengeluaran lokal dan tingkatkan jualan

Indonesia merupakan pasaran yang didominasi oleh MPV. Ini kerana ia mampu membawa lebih banyak penumpang dan muatan, namun di sebalik fakta itu, mengapa bukan model sedan yang memonopoli pasaran di sana? Pada tahun 2016, sedan hanya merangkumi sekitar 2% daripada 1.1 juta kenderaan yang dijual.

Ini kerana sedan telah dikenakan kadar cukai yang sangat tinggi kerana termasuk di bawah kategori “barangan mewah” di dalam sistem, dan kereta jenis ini dikenakan cukai antara 30% hingga 40% disebabkan perkara ini. Berbanding antara 10% hingga 20% cukai yang dikenakan bagi MPV, dan sebab itulah sedan kurang diketengahkan oleh pengeluar kenderaan dan juga permintaan di kalangan masyarakat di sana.

Walau bagaimana pun, senario ini akan berubah tidak lama lagi, apabila Indonesia merancang untuk mengurangkan cukai bagi jualan sedan domestik bagi mempromosikan negara itu sebagai hab pengeluaran bagi sedan, ujar menteri kewangannya kepada Reuters.

Rancangan untuk memotong cukai jualan bagi sedan adalah termasuk dalam semakan semula Cukai Nilai Tambah dan Undang-undang Cukai Jualan Barangan Mewah negara berkenaan, di mana kerajaan akan mengusulkannya kepada parlimen tidak lama lagi, ujar Goro Ekanto, yang mengetuai kajian dasar pendapatan fiskal Kementerian Kewangan. “Berapa pengurangan dan impaknya akan dibincangkan sebelum keputusan dimuktamadkan,” tambahnya lagi.

Menteri industri Indonesia Airlangga Hartanto berkata, dengan pengurangan cukai itu, kerajaan berharap para pengeluar kenderaan mampu mengeluarkan lebih banyak model sedan, bukan sahaja bagi pasaran domestik bahkan untuk dieksport. “Kami harap ia dapat meningkatkan lagi potensi untuk mengeksport sedan dan satu langkah berbuat demikian adalah menjajarkan semula cukai bagi sedan. Bagi pasaran global, permintaan terhadap sedan adalah lebih tinggi berbanding MPV dan SUV,” ujar Hartanto.

Buat masa ini, sedan dengan enjin sehingga 1.5 liter menerima 30% cukai mewah, sementara enjin antara 1.5L hingga 3.0L pula dicukaikan sebanyak 40%. Ini membuatkan pengeluar kenderaan memilih untuk tidak memproduksi sedan di sana, lebih-lebih lagi mereka lebih cenderung memilih Thailand sebagai pusat serantau dan Malaysia bagi penggunaan domestik.

Gaikindo, kelab pengeluar kereta yang menganjurkan acara tahunan GIIAS, telah mengusulkan tarif jualan bagi sedan kecil dikurangkan ke 10% bagi memastikan ia seiring dengan MPV bersaiz kecil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required