Keuntungan Geely pada suku pertama 2017 meningkat lebih sekali ganda – Volvo jadi antara penyumbang

Keuntungan Geely pada suku pertama 2017 meningkat lebih sekali ganda – Volvo jadi antara penyumbang

Keuntungan firma automotif dari China, Geely, dilaporkan berada pada prestasi paling memberangsangkan pada separuh pertama tahun ini. Malah pada suku pertama 2017, keuntungan syarikat tersebut dilaporkan lebih sekali ganda berbanding sebelum ini – kenaikkan paling drastik sejak lapan tahun lalu, disebabkan pasaran domestik republik berkenaan mendapat sambutan hangat setelah menerima model-model yang mengadaptasi rekaan dari Volvo, lapor Reuters.

Geely yang turut mempunyai kepentingan dalam pembuat automototif nasional Malaysia, Proton, mencatatkan jumlah jualan yang tinggi menerusi sedan GC9 dan juga SUV Boyue di China, walaupun pertumbuhan pasaran automotif negara berkenaan menurun akhir-akhir ini.

“Setakat ini pada 2017, prestasi kumpulan telah melangkaui jangkaan asal pihak pengurusan walaupun pasaran di China secara amnya lemah pada tempoh masa yang sama,” kata satu kenyataan yang dikeluarkan syarikat tersebut kepada bursa saham Hong Kong.

Keuntungan Geely pada suku pertama 2017 meningkat lebih sekali ganda – Volvo jadi antara penyumbang

Keuntungan bersih dicatatkan pada 4.34 bilion yuan (RM2.79 bilion), 128% lebih tinggi dari jumlah 1.91 bilion yang dicatatkan syarikat tersebut pada tempoh sama tahun lalu dan ia melangkaui sasaran. Angka berkenaan dapat dicapai dengan jualan yang meningkat sebanyak 89%.

Jualan meningkat sebanyak 89% pada tujuh bulan pertama dalam tahun ini membolehkan Geely meningkatkan sasaran jualan tahunannya sebanyak 10% lagi kepada 1.1 juta unit pada 2017. Jumlah berkenaan jelas agak drastik berbanding jualan tahun lalu yang mencatatkan sejumlah 766,000 kenderaan berjaya dijual.

Punca utama kejayaan ini adalah dari jumlah jualan domestik Geely di China. Manakala untuk pasaran eksport utama Geely yang lain seperti Eropah Timur dan Timur Tengah kekal lemah dan ia dijangka kekal untuk sepanjang 2017, menurut Geely.

Keuntungan Geely pada suku pertama 2017 meningkat lebih sekali ganda – Volvo jadi antara penyumbang

Pada masa hadapan, Geely akan melancarkan jenama premium baharunya digelar Lynk & Co yang diwujudkan untuk menembusi pasaran Eropah Barat dan Amerika Syarikat. Awal bulan ini, Geely telah melengkapkan pembentukkan kerjasama dua pihak bersama Volvo untuk kerjasama dalam teknologi automotif, pembelian dan juga pembangunan masa hadapan bagi jenama Lynk & Co.

“Kerjasama ini akan menghasilkan nilai yang signifikant untuk jenama automotif kami. Kami berhasrat untuk menyampaikan ekonomi berskala global dengan memudahkan kerjasama lebih rapat antara jenama-jenama kami pada perkongsian rekaan kenderaan, pembangunan janakuasa dan teknologi elektrik, dalam masa yang sama menawarkan sinergi yang membolehkan Lynk & Co mencapai potensi sepenuhnya,” kata pengerusi Geely, Li Shufu pada majlis menandatangani kerjasama berkenaan di Hangzhou.

SUV Boyue yang kini sedang hangat dalam pasaran China (dilancarkan pada Mac 2016, sehingga kini permintaan masih mendahului bekalan) bakal dijelmakan sebagai SUV pertama keluaran Proton dan dijangka akan membuat kemunculan sulung pada tahun hadapan. Wakil kami telah memandu uji SUV berkenaan di China dan anda boleh baca ulasan sesi berkenaan DI SINI.

GALERI: Geely Boyue


GALERI: Geely GC9 Borui / Emgrand GT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required