PLUS akan laksanakan penutupan lorong, lencongan trafik di Jambatan Pulau Pinang selama setahun

PLUS akan laksanakan penutupan lorong, lencongan trafik di Jambatan Pulau Pinang selama setahun

Bermula 22 Ogos tahun ini sehingga 21 Ogos 2018, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) akan melaksanakan penutupan lorong dan lencongan trafik di Jambatan Pulau Pinang bagi membolehkan kerja-kerja pemeriksaan dan penyelenggaraan jambatan secara berjadual dijalankan.

Menurut Ketua Pegawai Operasi PLUS, Mohammad Fuad Khusairi, kerja-kerja pemeriksaan dan penyelenggaraan secara menyeluruh tersebut merupakan antara kerja-kerja berjadual yang dilaksanakan bagi memastikan struktur kabel Jambatan Pulau Pinang berada pada tahap yang terbaik untuk keselamatan orang ramai.

katanya lagi, kabel merupakan elemen utama di Jambatan Pulau Pinang dan ia perlu diperiksa secara menyeluruh dalam jangkamasa tertentu mengikut jadual yang telah ditetapkan iaitu setiap empat tahun untuk mengesan sebarang kerosakan.

Sehubungan itu, bagi membolehkan kerja-kerja yang komprehensif tersebut dijalankan, penutupan lorong dan lencongan jalan terpaksa diadakan.

“Kerja-kerja tersebut akan memakan masa selama setahun bermula 22 Ogos yang akan datang melibatkan laluan Arah Timur (Pulau ke Seberang Prai) selama enam bulan pertama dan Laluan Arah Barat (Seberang Prai ke Pulau) bagi 6 bulan yang berikutnya sehingga 21 Ogos 2018,” jelas Fuad.

Justeru, PLUS menasihatkan pengguna Jambatan Pulau Pinang supaya merancang perjalanan mereka sepanjang tempoh kerja penyelenggaraan ini.

“Sebagai alternatif, kami menasihatkan orang ramai supaya menggunakan Jambatan Kedua Pulau Pinang atau menggunakan perkhidmatan feri untuk menikmati perjalanan yang lebih selesa dalam tempoh tersebut,” ujarnya.

PLUS turut menasihatkan pengguna Jambatan Pulau Pinang supaya mendapatkan maklumat trafik terkini menerusi laman Twitter PLUSTrafik, aplikasi PLUS Mobile App ataupun aplikasi Waze atau Google Map.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required