VIDEO: Rubens Barrichello menangis terharu dengan kebolehan memandu anaknya yang berusia 15 tahun

Bagi mereka yang mengikuti perlumbaan Formula 1 pada era akhir 90’an dan awal era Y2k, perseteruan antara Scuderia Ferrari Marlboro dan West McLaren Mercedes tentunya masih lagi diingati, khususnya pertembungan epik antara dua pemandu utama mereka iaitu Micheal Schumacher dan Mika Hakkinen.

Tetapi subjek hari ini bukan berkenaan nama-nama yang disebutkan tadi, tetapi side-kick yang membolehkan Schumacher bergelar juara dunia dan Ferrari dinobatkan juara pengeluar lima tahun berturut-turut (2000-2004) iaitu Rubens Barrichello.

Barrichello masih lagi berlumba buat masa ini tetapi bukan lagi dalam dunia single-seater, sebaliknya beliau kini memandu dalam perlumbaan bercorak Touring Car iaitu Brazilian V8 Stock Car. Dalam video berbahasa Brazil di atas, Barrichello mendemonstrasikan jentera yang dipandunya pada perlumbaan berkenaan – Chevrolet Cruze V8 Stock Car dengan enjin V8 6.8L berkuasa 435 hp/530 Nm – di litar Velo Cittá, Sau Paulo, Brazil.

Selepas dirinya membuat catatan lap terpantas, anak lelakinya iaitu Eduardo Barrichello yang baharu sahaja berusia 15 tahun turut memandu jentera tersebut. Eduardo kemudiannya membawa bapanya di tempat duduk penumpang dan ‘membelasah’ semula kereta berkenaan di litar – di sini babak sebak bermula.

Walaupun tidak faham apa yang dituturkan, melihat Rubinho menangis kerana bangga dengan kebolehan anaknya memandu disulami bunyi V8 mengaum bersama desiran kotak gear dog-box sequential pasti memberikan emosi kepada penonton – silap-silap mata tiba-tiba boleh masuk habuk.

Rubens Barrichello bersara dari Formula 1 pada tahun 2011. Sepanjang kariernya di dalam F1, beliau dinamakan sebagai pelumba paling berpengalaman sepanjang zaman dengan perlumbaan GP terbanyak iaitu 322 perlumbaan. Ketika di Ferrari, beliau menjalankan tugas sebagai pelumba kedua dengan baik – menjayakan pelbagai strategi licik pasukan membawa kepada kejayaan Schumacher dan Ferrari, dan beliau sendiri mendapat naib juara untuk musim 2002 dan 2004, serta tempat ketiga pada 2001.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required