Mazda CX-5 2017 muncul di oto.my – ditawarkan empat varian, harga dari RM155k, tempahan kini dibuka

Mazda CX-5 2017 muncul di oto.my – ditawarkan empat varian, harga dari RM155k, tempahan kini dibuka

Nampak gayanya wakil pengedar seakan tidak sabar untuk menunjukkan Mazda CX-5 baharu, ini termasuklah mempromosikannya menerusi oto.my, sebelum ia dilancarkan secara rasminya.

Dikhabarkan, sebanyak empat varian bakal ditawarkan, dengan dua daripadanya adalah janaan petrol iaitu 2.0L 2WD High Spec dan 2.5L 2WD, sementara pilihan bagi enjin diesel pula termasuklah 2.2L 2WD dan w.wL AWD. Bagi harganya pula, CX-5 baharu ini dikatakan akan bermula dari Rm155k bagi model asas 2.0L 2WD High Spec, dan mencecah RM184k bagi 2.2L AWD diesel.

Di bawah bonetnya, varian CX-5 janaan petrol dilengkapi sama ada enjin SkyActiv-G 2.0 liter (162 hp/210 Nm) atau 2.5 liter (192 hp/257 Nm). Manakala bagi varian diesel pula, ia dipadankan dengan unit 2.2 liter SkyActiv-D yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 173 hp dan 420 Nm. Semua enjin dipadankan dengan transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan.

Mazda CX-5 2017 muncul di oto.my – ditawarkan empat varian, harga dari RM155k, tempahan kini dibuka

Seperti mana majoriti kebanyakan barisan model Mazda di Malaysia, CX-5 juga akan didatangkan dengan tenkonologi kawalan pergerakan kenderaan SkyActiv-Vehicle Dynamics, termasuklah sistem G-Vectoring Control (GVC).

Bagi elemen luarannya, CX-5 baharu ini akan didatangkan sama ada lampu utama projektor halogen (varian rendah) atau LED. Bagi varian petrol, turut didatangkan dengan Sistem Pencahayaan Hadapan Adatif (AFS), manakala diesel pula menerima teknologi Lampu Utama LED Adaptif (ALH). Seperti mana yang kita lihat sebelum ini, ia ditawarkan dengan dua rekaan roda iaitu pelbagai-jejari 17-inci dan lima jejari-berkembar 19-inci.

Di dalamnya, ia dilengkapi dengan material sentuhan lembut untuk beberapa bahagian, berserta dengan rekaan kayuan tiruan dan logam. Selain itu, turut dilengkapi tempat duduk kulit, roda stereng pelbagai-fungsi, brek tangan elektrik (dengan fungsi brekpenahan baharu), corong pendingin hawa belakang, kawalan suhu dwi-zon, Mazda Connect, tempat duduk berkuasa dan perehat tangan serta port USB.

Mazda i-Activsense bagi sistem bantuan pemandu dan keselamatan juga akan didatangkan, dengan Kepekaan Trafik Lintasan belakang (RCTA), Pemantuan Titik Buta (BSM) dan Sokongan Brek bandar Pintar (hadapan) bagi semua varian. Walau bagaimana pun, varian diesel juga akan dilengkapi dengan Sokongan Brek bandar Pintar (belakang), Bantuan Kekal Lorong (LKA), Sistem Amaran Ketibaan Lorong (LDWS) dan Kepekaan Perhatian Pemandu (DAA).

Pesaing Honda CR-V ini juga akan didatangkan dengan paparan utama Mazda Active Driving Display walau pun masih mengekalkan skrin jenis flip-up dan bukannya dipantulkan di cermin hadapan. Seperti mana yang dipromosikan, CX-5 baharu ini akan dipasang secara tempatan, tidak seperti model generasi pertama yang didatangkan dengan unit import sepenuhnya (CBU). Malah ia juga tidak menyertakan sistem bunyi Bose seperti mana yang ada pada unit CBU.

Tahun lalu, Bermaz mendedahkan akan membina fasiliti mengecat baharu di kilang Inokom, Kulim, Kedah, di mana ia boleh mengecat warna premium termasuk Soul Red Metallic. Secara tidak langsung, CX-5 baharu ini akan menjadi model CKD pertama yang akan dicat dengan salah satu warna premium Mazda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required