Great Wall Motors berminat untuk membeli saham Fiat Chrysler Automobile (FCA), sasar jenama Jeep

Great Wall Motors berminat untuk membeli saham Fiat Chrysler Automobile (FCA), sasar jenama Jeep

Sebelum ini tersebar spekulasi berkenaan Geely berminat untuk mengambil alih Fiat Chrysler Automobiles (FCA), namun mereka menafikan dakwaan tersebut selepas itu. Terbaharu, sebuah lagi jenama dari China iaitu Great Wall Motors (GWM) berminat untuk membeli kepentingan di dalam FCA, mensasarkan jenama di bawah payung kumpulan berkenaan iaitu Jeep, lapor Reuters.

GWM merupakan pengeluar SUV terbesar di China, menghasilkan produk dengan jenama Haval, dan pengambilalihan Jeep berkenaan dilihat amat relevan. Menurut jurucakap GWM, syarikat berkenaan “berminat untuk mendapatkan” FCA. Tetapi masih belum jelas sama ada GWM hanya mahu mendapatkan FCA secara keseluruhan yang memayungi jenama-jenama seperti Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, RAM, dan Maserati, atau untuk mendapatkan Jeep sahaja.

Satu lagi jenama yang relevan iaitu RAM walau bagaimanapun hanya menghasilkan trak untuk pasaran Amerika Utara. Berlainan dengan Jeep, jenama tersebut kini menghasilkan produk-produk global dan lebih dikenali diperingkat antarabangsa.

Haval juga kini sudahpun berada di pasaran Malaysia dengan SUV segmen-B Haval H1 dan SUV segmen-C Haval H2. Menurut pengedar Haval di Malaysia iaitu GO Auto, model SUV segmen-C dengan enjin 2.0 liter turbo Haval H6 Coupe (194 hp/315 Nm) bakal menerjah masuk ke pasaran tempatan dengan harga jangkaan bermula RM115k, bersama SUV 4×4 ladder frame Haval H9 pada suku ketiga atau keempat tahun ini.

Kami juga telah ke China untuk melawat kilang dan pusat R&D Haval yang terletak di wilayah Baoding serta menyaksikan sendiri betapa gahnya industri automotif di republik berkenaan buat masa sekarang. Nampaknya pengambilalihan sebuah syarikat global oleh jenama dari China seperti apa yang dilakukan Geely terhadap Volvo tidak mustahil untuk terjadi sekali lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required