HSR KL-Singapura: tiket, tambang dibincang Okt ini

HSR KL-Singapura: tiket, tambang dibincang Okt ini

Perkembangan terkini mengenai Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) – Malaysia dan Singapura akan berbincang mengenai pungutan tiket dan tambang (TFC) pada 9 dan 10 Oktober ini.

Perkara yang bakal dibincangkan antara MyHSR Corp Sdn Bhd dari Malaysia dan Land Transport Authority (LTA) dari Singapura, turut berkata, syarikat yang mengkhususkan dalam TFC dipelawa untuk berkongsi teknologi dan pembangunan tiket terkini bagi membangunkan pendekatan TFC yang mantap bagi projek HSR, laporan Bernama.

Di mana input daripada perbincangan akan diambil kira apabila MyHSR Corp dan LTA menstruktur ekosistem pungutan tiket dan tambang, termasuk bagaimana syarikat aset dan syarikat operasi terlibat dalam proses tiket.

HSR KL-Singapura: tiket, tambang dibincang Okt ini

Kedua-dua pihak menjangkakan sistem tiket mesra penumpang yang mengguna pakai teknologi tiket terkini di samping memastikan perjalanan lancar sepanjang ekosistem HSR, dengan mengambil kira elemen rentas sempadan projek itu serta pengendali berasingan bagi perkhidmatan antarabangsa dan domestiknya.

HSR yang disasarkan beroperasi pada 2026, akan mempunyai lapan stesen iaitu Bandar Malaysia, Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat, Iskandar Puteri dan Singapura.

Projek sepanjang 350 kilometer (km) itu akan mengurangkan tempoh perjalanan antara Kuala Lumpur dan Singapura kepada hanya 90 minit dengan kelajuan melebihi 300km sejam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required