Singapura bakal gunakan imbasan cap jari di Tuas dan Woodlands; proses pengesahan mungkin lebih lambat

Singapura bakal gunakan imbasan cap jari di Tuas dan Woodlands; proses pengesahan mungkin lebih lambat

Urusan keluar dan masuk ke republik Singapura menerusi pusat pemeriksaan Tuas dan Woodlands selepas ini bakal dikenakan satu lagi peringkat, menurut laporan Channel News Asia. Walau bagaimanapun, tarikh sebenar sistem ini akan diimplementasikan secara penuh masih lagi belum diumumkan.

Sistem yang digelar BioScreen berkenaan akan dilengkapi dengan mesin pengimbas secara progresif pada kaunter kenderaan pada kedua-dua bahagian pusat pemeriksaan. Ini dilakukan bagi membiasakan pengguna untuk menjalani proses baharu tersebut, jelas Pihak Berkuasa Imigresen dan Pusat Pemeriksaan (ICA) Singapura pada Isnin lalu.

Proses baharu berkenaan akan melibatkan pengguna dari kedua-dua arah, sama ada masuk atau keluar dari Singapura. Imbasan pengesahan cap jari perlu dilakukan terhadap kesemua yang bergerak menggunakan kereta dan berumur enam tahun keatas. Bagi melakukan proses ini, kesemua penumpang kereta perlu turun dari kenderaan mereka untuk mengimbas kedua-dua jari, dan ICA menjangkakan proses pengesahan imigresen berkenaan bakal menjadi lebih panjang, tambah laporan tersebut lagi.

Implementasi ini merupakan langkah baharu kerajaan Singapura dalam mengembangkan penggunaan sistem BioScreen tersebut setelah ujiannya sudahpun bermula April tahun lalu menerusi sistem yang dipadankan pada terminal feri. Sistem ini disasarkan untuk dipasang pada semua pintu masuk negara berkenaan sama ada melalui darat, laut dan juga udara.

“Keselamatan pada pusat pemeriksaan kita adalah keutamaan ICA. Sistem BioScreen merupakan langkah yang penting dalam usaha ini, kerana ia membolehkan ICA mengenalpasti identiti pengguna dengan lebih cekap,” kata ICA.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required