Triumph Speedmaster 2017 – dipacu enjin 1,200 cc 77 PS dan 106 Nm, kedudukan lebih santai, praktikal

Triumph Speedmaster 2017 – dipacu enjin 1,200 cc 77 PS dan 106 Nm, kedudukan lebih santai, praktikal

Menuruti kejayaan model Bonneville generasi baru, Triumph telah menambah satu lagi model iaitu Speedmaster untuk memberi lebih pilihan kepada pengguna. Secara ringkasnya, model ini dibina dengan DNA klasik Bonneville dan sifat seperti Bobber, tetapi lebih praktikal dan serba boleh.

Enjin yang digunakan pada model ini adalah sama seperti model Bonneville T120 dan Bobber, iaitu unit dua silinder penyejukan cecair 1,200 cc HT, yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 77 PS pada 6,100 rpm dan 106 Nm tork pada 4,000 rpm. Jika dibandingkan dengan model Speedmaster tahun 2015, model baru ini mempunyai 42% lebih banyak tork puncak dan 25% lebih banyak kuasa puncak. Transmisi yang digunakan adalah unit enam kelajuan.

Dari aspek gaya, Speedmaster menggabungkan ciri pada Bonneville dan Bobber, tetapi ditambah dengan ciri elegan tersendiri seperti kemasan ‘nacelle‘ pada lampu hadapan, besi pemegang di belakang, tempat letak kaki yang lebih ke hadapan, penghadang lumpur belakang yang tetap dan rim lidi 16 inci.

Bagi meningkatkan ciri praktikaliti, Speedmaster dilengkapi dengan tangki bahan api yang lebih besar, iaitu 12 liter, dan bahagian belakangnya boleh diubah untuk menjadi sama ada satu tempat duduk seperti Bobber, atau dua tempat duduk seperti Bonneville. Tiga pilihan warna yang disediakan adalah Jet Black, Cranberry Red dan Fusion White/Phantom Black.

Serasi dengan enjin yang berkuasa, bahagian brek juga dipertingkat, dengan melihatkan Speedmaster dilengkapi tetapan cakera berkembar 310 mm bersama angkup Brembo dua piston di hadapan, manakala di belakang terdapat cakera tunggal 255 mm dan angkup Nissin satu piston. Seperti juga barisan Bonneville generasi baru yang lain, ia didatangkan terus dengan sistem ABS, dan ditambah dengan Traction Control yang boleh ditutup jika mahu.

Walaupun nampak klasik, Speedmaster sebenarnya mempunyai banyak kelengkapan moden, termasuk semua lampunya menggunakan LED, sistem pendikit ride-by-wire, pilihan mod Road dan Rain, cruise control, klac torque assist dan immobiliser. Bahagian meter pula adalah ringkas, dengan paparan analog dan LCD kecil di dalamnya.

Bagi pemilik yang ingin mengubah suai lebih lagi motosikal ini, Triumph turut mempunyai pilihan luas aksesori untuk Speedmaster seperti penghadang angin hadapan, tempat duduk kulit, besi pelindung enjin, rak barangan, ekzos Vance Hines dan pelbagai lagi. Bagi memudahkan, anda juga boleh memilih pakej inspirasi ‘Highway’ yang lebih banyak barangan jelajah atau ‘Maverick’ yang lebih kepada gaya yang garang.


GALERI: Triumph Speedmaster Inspiration Highway dan Maverick

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required