Jenama-jenama utama automotif Jepun bakal lakukan penyiasatan selepas pendedahan skandal Kobe Steel

Jenama-jenama utama automotif Jepun bakal lakukan penyiasatan selepas pendedahan skandal Kobe Steel

Selepas pendedahan skandal pemalsuan data pemeriksaan kualiti logam oleh syarikat keluli dari Jepun, Kobe Steel, pengeluar-pengeluar automotif Jepun yang menerima bekalan material dari syarikat tersebut rata-rata memberikan respon akan menyiasat perkara ini terutama terhadap impak keselamatan kepada pengguna, lapor Bloomberg.

Bagi Toyota, perkara ini disifatkan sebagai “isu berat” dan mereka kini sedang mengenal pasti model-model yang terjejas dan apa kesannya terhadap setiap model tersebut. Material yang dibekalkan oleh Kobe Steel rata-rata digunakan sebagai bahan untuk membuat penutup bonet hadapan, pintu belakang dan juga panel-panel bahagian sisi kenderaan keluaran jenama berkenaan.

Berita baik untuk pengguna Toyota di Malaysia, jenama tersebut turut mengesahkan material yang dibekalkan Kobe Steel ini hanya digunakan di kilang mereka di Jepun dan tidak menjejaskan produk yang dihasilkan oleh kilang mereka di luar negara matahari terbit tersebut.

Untuk Subaru Corporation (sebelum ini dikenali sebagai Fuji Heavy Industries) yang juga terlibat dalam penghasilan komponen kapal terbang, isu ini bukan sahaja menjejaskan kenderaan darat buatan mereka, malah turut melibatkan komponen yang dibekalkan untuk Angkatan Pertahan Jepun dan juga sayap yang dibekalkan untuk Boeing Co.

Manakala Nissan pula memberikan reaksi mereka akan memeriksa semula impak terhadap fungsi kenderaan kerana material yang terjejas digunakan untuk membuat komponen seperti penutup bonet hadapan, mungkin akan menjejaskan perlindungan terhadap pejalan kaki. Honda juga menyatakan mereka menggunakan material dari Kobe Steel yang mungkin terjejas bagi menghasilkan pintu dan penutup bonet hadapan.

Mazda pula mengeluarkan kenyataan yang menyebut, “kami gunakan aluminium yang dihasilkan oleh Kobe Steel, tetapi buat masa sekarang kami masih dalam proses untuk memeriksa kenderaan mana yang menggunakannya, dan bagaimana ia digunakan pada kenderaan-kenderaan tersebut. Kami juga kini sedang memeriksa aluminium yang mana kami guna berkaitan pemalsuan data tersebut.”

Mitsubishi menyatakan mereka sedang mengenalpasti model-model yang terlibat dalam perkara ini dan sama ada ia akan menjejaskan keselamatan. Manakala Suzuki pula masih lagi memeriksa adakah mereka ada menggunakan material dari Kobe Steel, dan sekiranya ada, adakah ianya terlibat dengan pemalsuan data tersebut.

Menurut laporan ini lagi, bukan sahaja pengeluar-pengeluar automotif Jepun yang terlibat dengan skandal ini, malah jenama luar seperti General Motors (GM) dan Ford Motor Co. turut menerima bekalan material dari Kobe Steel.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required